Waarom zou je dit lezen? Waarom wil je ergens geld aan uitgeven? Waarom niet?
‘Waarom’ is een krachtige vraag
Kinderen kunnen je tot waanzin drijven met hun ‘waarom’ vraag. Bij alles wat je zegt, volgt ‘waarom?’. Ze hebben gelijk. Want de vraag is heel krachtig: wanneer iemand ‘waarom’ vraagt dan geef je direct antwoord. Al is het maar in je hoofd.
Ons brein is een antwoordmachine
Stel een vraag en ons brein is al direct aan de slag met het antwoord. Daar doe je niets aan, zo werkt het gewoon. Voor een brein is het onmogelijk om niet te antwoorden. Wil je mensen boeien, dan stel je veel vragen want dat houdt ze bezig.
Waarom en overtuigen
Kinderen willen overtuigd worden van de noodzaak om te voldoen aan jouw opdracht. Door ‘waarom’ te vragen testen ze jouw eigen overtuiging (is er nog ruimte voor onderhandeling) en willen ze zelf overtuigd worden. Mijn moeder antwoordde altijd ‘omdat ik het zeg’ en dat vond ik zo’n slecht antwoord! Ik wilde overtuigd worden en serieus genomen worden.
Gezien worden en serieus nemen
Een goed antwoord krijgen wil zeggen dat de ander jou serieus neemt, zich inleeft in jouw vraag. Niets maakt mensen zo boos als een dooddoener als antwoord krijgen. Daarmee zeg je eigenlijk ‘ik vind je niet belangrijk’.
Waarom en communicatie
Met je communicatie wil je jouw doelgroep in actie laten komen: jouw website bekijken, je e-boek lezen, een afspraak maken, aanmelden voor een workshop. Het eerste wat iemand zich dan afvraagt is: ‘waarom zou ik dat doen?’. Ook ‘what’s in it for me’ is een waarom vraag: ‘waarom zou ik er aandacht aan geven?’. Jouw doelgroep wil zien dat jij hen serieus neemt, snapt waar ze mee zitten.
Kan jouw website de ‘waarom’ test doorstaan?
Kijk eens heel kritisch naar je website. Is het gelijk duidelijk waarom iemand verder moet lezen? Op de homepage al? Welke vraag beantwoord wordt, welk probleem geadresseerd? En hoe zit dat met je e-boek, je folder, je presentaties? Bij alles waar jij aandacht voor wil, vraagt jouw doelgroep zich af ‘waarom zou ik er moeite voor doen?’.
Marketingcommunicatie
Bij marketing draait alles om de ‘waarom’ test. Het doel van al je marketingcommunicatie is actie. Actie betekent verandering en daar houden we over het algemeen niet van. Bij alles wat je aan je doelgroep aanbiedt zal deze zich afvragen: ‘waarom zou ik hier aandacht aan besteden’. Dus onderwerp al jouw communicatie maar eens aan de test! Beter nog: vraag anderen om dat voor je te doen. Een goede klant, collega, relatie. Doorgaans heeft iedereen een blinde vlek voor het eigen werk en ziet een ander het veel scherper.
Doorstaat jouw website de ‘waarom’ test? Hoe heb je dat aangepakt? Vond je het gemakkelijk of juist erg moeilijk?
Gerelateerde artikelen
5 Geheimen van een goed marketingfundament
Waarom je een lucratieve niche moet kiezen en hoe je dat doet
Wat wil de klant?
Annemiek de Nijs
Alweer zo’n eye opener om anders naar je website te kijken….en wat blijkt? ik kan nog beter formuleren op website. Nog meer afgesteld worden op wat mijn klanten zich afvragen.
Fijn artikel weer. Thanks Ingrid Langen
Ingrid Langen
Zelf blijf ik ook continu bezig met verbeteren en kritisch kijken naar m’n website. Het is nooit echt ‘af’.
wim leegwater
Hallo Ingrid, dit verhaal zit goed in elkaar. succes met de workshops
Ingrid Langen
Dank je wel Wim, voor je compliment!
Marion Beltman
Dag Ingrid, Zoals altijd weer heel prettig geschreven. Een gave! Groet, Marion