Waarom werkt samenwerking vaak niet? 5 tips om tot een vruchtbare samenwerking te komen

geplaatst in: Implementatie, Ondernemen | 4

vruchtbare samenwerkingSamenwerking: er zijn veel definities van te schrijven. Ik houd het op: ‘het gezamenlijk aan hetzelfde werken met één of meerdere anderen’. Tegenwoordig hebben we het dan ook vaak over ‘co-creatie’. Over het algemeen wordt samenwerking als iets goeds gezien. Iets om naar te streven, naar op zoek te gaan. Bijna hetzelfde als bij een relatie: je gaat op zoek naar die ideale partner en wanneer je die dan gevonden denkt te hebben gaat het na enige tijd toch mis. Waar zit ‘m dat nou in?

Waarom samenwerking goed is om na te streven

  • Samen sta je sterker. Dat lijkt evident: samen ben je tot meer in staat, je kunt elkaar aanvullen en je hebt een sparringpartner en een spiegel.
  • Twee weten meer dan één. Een logisch gevolg uit het voorgaande.
  • 1+1>2: samen ben je meer dan de som der delen. Dat is mogelijk ja. Maar daar zijn wel wat randvoorwaarden aan verbonden.
  • Delen is vermenigvuldigen. Door uit te gaan van elkaars positieve kenmerken versterk je elkaar.
  • Vernieuwing en innovatie verloopt sneller wanneer je samen werkt. Kennis en ervaring samen voegen leidt tot meer en snellere innovaties.

Waarom gaat het dan toch zo vaak mis?

  • Het individuele belang wordt boven het teambelang gesteld.
  • De verwachtingen zijn niet hetzelfde, er zijn wellicht verborgen agenda’s.
  • De persoonlijkheden passen niet goed genoeg bij elkaar: te weinig aanvullend of juist te veel afwijkend.
  • Er zijn geen doelen en resultaten gedefinieerd waardoor er geen duidelijke richting en strategie is.
  • Er zijn geen deadlines afgesproken.
  • Er is onvoldoende vertrouwen in de leider of in het eindresultaat of in beide.

5 tips om wel tot een goede samenwerking te komen

Ga op zoek naar persoonlijkheden die bij elkaar passen. Er zijn diverse tests op internet te vinden waarbij je kunt vaststellen welke teamrol iemand graag inneemt: een bekend voorbeeld zijn de Belbin teamrollen. Op die manier weet je zo’n beetje of je een goed passend team met voldoende verschillende invalshoeken bij elkaar hebt gekregen.

Leg verwachtingen, doelen en resultaten vast. Op die manier weet je waar je naartoe werkt met je team, kan er bewaking van de voortgang zijn en is er een evaluatie moment.

Spreek ook af wanneer je niet met elkaar verder gaat: het afbreekmoment. Dan is dat ook van tevoren duidelijk en hoeft er naderhand geen ruzie te worden gemaakt.

Leg het commitment van iedereen vast. Hoeveel tijd wil ieder teamlid er in stoppen? Voor hoe lang? Wat wordt ieders bijdrage aan het eindresultaat?

Leg de beloning van tevoren vast. Dan zijn daar naderhand ook geen nare verrassingen over. Veel geruzie gaat uiteindelijk toch over geld.

Flexibiliteit. In ieder proces gebeuren dingen die je van tevoren niet kon voorzien. Met de nodige flexibiliteit kunnen ook deze hindernissen worden genomen. Juist wanneer alles transparant is, is flexibiliteit gemakkelijk te realiseren. Er is dan voldoende vertrouwen.

Samenwerken is fijn, geeft energie, je deelt de last, de zorgen maar ook de winst. Heb jij ervaring met samenwerkingsprojecten? Wat ging er goed? En wat niet? Heb je nog aanbevelingen?

4 Antwoorden

  1. Jaap van Rijswijk

    Ingrid, je vijf tips om tot goede samenwerking te komen zijn aan te bevelen. Als aanvulling daarop wil ik melden dat ik zelf veel waarde hecht aan een bovenliggend principe, namelijk de sociale hoofdwet, zoals die door Rudolf Steiner in 1905 werd opgesteld. Op grond daarvan kan men stellen, dat egoïsme samenwerken in de weg staat. Samenwerken komt volgens dat principe neer op: ‘de ander helpen zijn of haar rol of doel waar te maken; en dit dan wederzijds’. Jouw vijfde tip inzake beloning heeft hierop betrekking, maar natuurlijk is beloning in materiële zin slechts een deel van de opbrengst van samenwerken. Het welzijn van een geheel van samenwerkende mensen bestaat er ook in hoe eenieder als mens uit de verf komt en hoe de resultaten van de samenwerking voorzien in de behoeften van anderen voor wie men werkt, toch?

    • Ingrid Langen

      Een waardevolle aanvulling Jaap. En jazeker, resultaten en beloning zijn zeker niet alleen materieel. En dat alles heeft ook weer met verwachtingen te maken. Wat wil je uit een samenwerking halen? En ga je die samenwerking aan uit overvloed (samen ben je meer dan de som der delen) of uit armoede (wat kan de ander mij opleveren)?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.