Marketing is een vies woord

Mercato di Chivay, Perù“Marketing is eigenlijk een vies woord”, zei ze tegen me. Ze had het met haar vriendinnen gehad over de ‘marketing van haar bedrijf’ en die hadden heel zuinig gekeken. Alsof het onfatsoenlijk is om aan marketing te doen voor je bedrijf.

Die reactie, die herken ik wel. En het verbaast me ook niet als je de diverse marketinguitingen bekijkt van grote en kleine bedrijven. Die gaan over henzelf, over wat ze aan ons willen verkopen. En daar houden we met z’n allen niet zo van: dat ons iets verkocht wordt.

Dus dat is niet de manier.

Wat dan wel?

Dat je marketing nodig hebt om klanten te vinden, daar hoeven we het toch niet meer over te hebben? De tijd dat ‘klanten vanzelf’ kwamen is toch wel voorbij.

Het dilemma van deze tijd: hoe krijg je meer betekenis voor meer mensen (meer klanten) en blijf je toch trouw aan jezelf? Hoe zorg je ervoor dat je jezelf geen geweld aan hoeft te doen?

De 4 voorwaarden voor moeiteloze marketing

1. Marketing gaat over service verlenen. Service is jouw kennis en kunde ter beschikking stellen aan je doelgroep. Je bent deskundig op je vakgebied, je hebt opleidingen gedaan. Je wilt daar ook mee aan de slag. Een bijdrage leveren aan je doelgroep.

Zo werd ik laatst gevraagd om een presentatie te houden voor een beroepsvereniging. Of ik het maar over Social Media wilde gaan hebben. Dat wil ik wel, maar ik wil ook altijd iets vertellen over de marketingboodschap. Want waar hang je anders je social media berichten aan op? Het antwoord: ‘ik denk dat de mensen daar niet zo in geïnteresseerd zijn’. En dat schetst eigenlijk het centrale probleem.

Want social media (en websites ook!) gaan altijd over het ‘wat’. Wat je doet en hoe dat werkt. Je marketingboodschap gaat over de betekenis die jij voor je doelgroep wilt hebben. Dat is de inspiratie voor je website, voor je blog en voor je social media activiteiten. Zo word je relevant voor je doelgroep.

Met je marketingboodschap verleen je een dienst aan je doelgroep! Hoe kan dat nou niet interessant zijn?

2. Je bent eerlijk en integer in je marketing. Je verkoopt niet wat je niet af kunt leveren. Je belooft geen rozegeur en maneschijn. Je verkoopt geen utopia. Vanuit je hart vertel je waar het echt over gaat voor jou en welke betekenis jij voor je klant wilt hebben.

3. Marketing en verkoop gaat ook over leiderschap. In eerste instantie geef je leiding aan jezelf. Je zorgt ervoor dat je kwaliteiten zichtbaar worden voor je doelgroep, zodat je ook vindbaar bent. Het gaat niet om jou, het gaat om de betekenis die je voor je doelgroep kunt hebben. Vanuit die visie geef je leiding aan jezelf. Kom je in actie. Formuleer je jouw marketingboodschap en stel je jouw marketingsysteem in werking. Je geeft niet alleen informatie, je hebt ook een voorbeeldfunctie. Walk your talk!

4. Marketing gaat, uiteindelijk, over mensen in actie laten komen. Je wilt dat ze jouw product of dienst aanschaffen omdat je er van overtuigd bent dat ze daar beter van worden.

Actie

Hoe komen mensen in actie? Je kunt ze een aantrekkelijk voorland schetsen, hun ambitie stimuleren: de wens om wat jij hebt of kunt ook te hebben en te kunnen. Voorbeelden van je klanten die al iets hebben bereikt met jouw product of dienst helpen mensen ook over de streep. Het ‘dat wil ik ook’ principe.

Marketingtruc

Vooral die laatste stap, het mensen in actie laten komen, is de stap waar de trucen om de hoek komen kijken. Hoe vermijd je die? En hoe zorg je ervoor dat mensen wel in actie komen?

Daar ga ik het over  hebben in mijn webinar: Moeiteloze marketing.

In dit webinar leer je hoe je marketing op een goede manier kunt inzetten voor jouw bedrijf..

Meer over dit webinar, de inhoud, het tijdstip en de mogelijkheid om je aan te melden, vind je hier.

Heb jij ook weerstand tegen marketing? Heb jij er ook het gevoel bij dat het niet nodig zou moeten zijn? En wat doet dat voor je bedrijf? Laat hieronder je reactie achter!

Gerelateerde artikelen
Webinar: De 4 voorwaarden voor moeiteloze marketing
Wat is de betekenis
Influence, de psychologie van overtuigen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.