Doet jouw website niet wat je er van verwacht? 3 Tips om dat op te lossen

website

Webbouwers zijn oplichters: dat was de titel van een artikel dat ik vorige week tegenkwam op Facebook. Waarom zijn het oplichters? Ze leveren websites op die niet meer voldoen aan de eisen van deze tijd, aldus de schrijver. Vooral het slecht zichtbaar zijn op mobiele apparaten was een struikelblok. Dat kan echt niet meer.

Nou heeft die schrijver hier wel een punt, veel websites kunnen veel beter. En het is teleurstellend wanneer jouw verwachtingen van je website niet uitkomen. Je krijgt er geen klanten mee en je wordt niet gevonden. En dat was eigenlijk precies wat je wel wilde.

Een website kan een mooi verkoopinstrument zijn. In het echte leven zijn er verschillende stappen nodig om tot verkoop te komen: iemand moet je leuk vinden, je vertrouwen en er van overtuigd zijn dat jij de beste persoon bent om zijn of haar vraag op te lossen. Wanneer je wilt dat je website dat allemaal voor je doet, dan is dat best een uitdaging.

Maar is het nu de schuld van webbouwers dat jouw website niet zo’n goede verkoper is? Heb je als opdrachtgever ook geen boter op je hoofd omdat je geen behoorlijke briefing hebt gegeven? Want dat is er meestal aan de hand: er is een gesprekje geweest, een offerte gemaakt en, na goedkeuring, is de webbouwer aan de slag gegaan. Soms met een grafisch vormgever en een tekstschrijver.

Waarmee gaan zij aan de slag? Met het globale idee dat jij in dat eerste gesprekje hebt afgegeven. En de eigen interpretatie die ze daar bij hebben. Dat kan behoorlijk uiteen lopen.

Zoiets als een huis bouwen zonder tekening. Dan weet je ook niet wat je krijgt.

Wat is er dan wel nodig?

Een PLAN!  Dat is Stap 2.

(Je leest het goed: stap 2. Stap 1 volgt hieronder). Een website is een marketingcommunicatie-instrument. Dat wil zeggen dat die website onderdeel uit maakt van jouw aanpak naar je doelgroep. Het is niet het begin en niet het einde van je marketingaanpak. Daarover later meer.

Je hebt een plan nodig. Een plan waarin je beschrijft wat de website moet doen, wie de doelgroep is, wat die bezoeker komt doen, welke functionaliteiten jij in jouw website wil hebben.

Want wat moet een website doen?

  • Een website moet vindbaar zijn (Google Keyword onderzoek)
  • en moet converteren (van bezoeker naar klant).
  • Je bezoeker meldt zich aan voor jouw weggever
  • Of meldt zich aan voor een van je diensten
  • Of koopt een online product
  • Een website moet leesbaar zijn op zowel pc, laptops, tablets en smartphones (meer dan 25 % van het websiteverkeer gaat via tablets en smartphones. En dat percentage stijgt).

Je moet ook bedenken wat je bezoeker komt doen:

  • blog lezen
  • een reactie achterlaten
  • weggever downloaden
  • informatie over jou en je diensten/producten lezen en/of downloaden
  • aanmelden voor een webinar of een afspraak
  • kopen van een product of dienst

Jij bedenkt dus welke weg jouw bezoeker door jouw website moet nemen en welke acties je bezoeker zou moeten doen.

Look and feel of sterven in schoonheid

Ongelooflijk veel tijd wordt besteed aan ‘hoe het er uit ziet’. Het moet vooral ‘mooi’ zijn. Maar wat is mooi? Dat is vooral een kwestie van smaak. Wat ik mooi vind, kan jij wel helemaal niks vinden.

Dat is dus niet het goede uitgangspunt. De look and feel moet passen bij jouw stijl en bij je kernwaarden. Die heb je vastgelegd in je identiteitsmodel. Huh?

Je identiteitsmodel. Of je merkbeschrijving. Of je verhaal.

Je marketingboodschap.

Wanneer je nu niet meer weet waar ik het over heb: lees mijn e-book (dat kan je hieronder downloaden).

Dit is Stap 1 van al je marketingactiviteiten. Dus ook van je website. Die onderdeel uit maakt van je totale marketing- en verkoopplan.

De eerste vraag die een bezoeker zich stelt bij het bezoek van je website: hebben ze hier wat ik zoek? En vervolgens: is het wat voor mij?

Het gaat dus niet over jou en wat jij mooi vindt. Het gaat erom of de bezoeker zich herkent in jouw verhaal op je website. En verder wil lezen. En in actie wil komen.

Structuur en functionaliteiten: Stap 3

Doordat je je hebt afgevraagd wat je bezoeker nodig heeft en welke acties jij wilt dat je bezoeker neemt, kun je nu gaan bedenken welke structuur van je website dan nodig is. En welke functionaliteiten je wilt hebben.

Structuur kun je zien als de hoofdstukindeling van je website: welke pagina’s heb je nodig? Zijn er subpagina’s nodig?

Menustructuur: houd er rekening mee dat je maximaal 6 of 7 tabjes maakt. Anders wordt het onoverzichtelijk voor jouw bezoeker. Heb je meer nodig, kijk dan of je met subpagina’s/menu’s kunt werken.

Functionaliteiten:

  • opt-in voor je weggever. Dit is een aanmeldformulier dat er voor zorgt dat de aangemelde email adressen rechtstreeks in jouw e-maillijst landen. Hier zijn aparte systemen voor zoals Mailchimp, Aweber, Autorespond. Doe dit niet handmatig via Outlook: ook dat is niet professioneel en niet meer van deze tijd.
  • Facebook integratie: een Likebox op je website is zinvol als je gebruik maakt van Facebookmarketing.
  • Social media knoppen: volgknoppen zijn zinvol. Maar ook knoppen om te delen: voor jezelf, om je blog direct te delen met je connecties op LinkedIn, Twitter, Facebook, Pinterest, Google+ etc. Maar ook voor je bezoekers. Want ook zij kunnen dan direct een interessant bericht delen.
  • Aanmeldformulieren en een contactformulier.
  • Koopknoppen of actieknoppen.
  • Facturatie mogelijkheid.

Lijkt je dit allemaal heel veel werk? Dat klopt, ja. Maar bedenk eens: hoeveel tijd (en geld!!!) gaat het je kosten wanneer alles dubbel, of driedubbel moet gebeuren? Wanneer je niet krijgt wat je eigenlijk had willen hebben? Wat kost het je als je website niet converteert?

Failing to plan is planning to fail. Een mooie one-liner die ook van toepassing is op het ontwikkelen van zo’n belangrijk marketinginstrument als een website.

Hoe heb jij het aangepakt met het bouwen van je website? Herken je hier iets van? Eerst leergeld betaald? Of moet je nog beginnen? Laat hieronder je reactie achter!

Gerelateerde artikelen:
Is jouw webdesigner ook een oplichter?
Praktische tips voor een geweldige website
Tekstschrijven voor je website: hoe pak je dat aan?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.