Doelen en strategie: waar wil je heen en hoe kom je daar?

geplaatst in: Doelstellingen, Strategie | 0

Als je niet weet waar je heen wilt, kun je ook niet verdwalen (Alice in Wonderland)

Doelen stellen en strategie bepalenBig Hairy Audacious Goal

Het hebben van een visionair doel, waar je ooit in de toekomst wilt uitkomen, is buitengewoon krachtig om daar ook daadwerkelijk te geraken. We zijn doorgaans tamelijk bescheiden in onze doelen op één jaar, vijf jaar misschien. Hieraan ten grondslag ligt de gedachte dat  we de resultaten op korte termijn vaak overschatten,  terwijl we de lange termijn mogelijkheden onderschatten.

Dit idee is een concept van James Collins en Jerry Porras uit hun boek ‘Built to last: successful habits of visionary companies. Hun definitie: “A true BHAG is clear and compelling, serves as unifying focal point of effort, and acts as a clear catalyst for team spirit. It has a clear finish line, so the organization can know when it has achieved the goal; people like to shoot for finish lines.”

Voorbeelden

Google: Organize the world’s information and make it universally accessible and useful.
Amazon: Every book, ever printed, in any language, all available in less than 60 seconds.
Microsoft: A computer on every desk and in every home.

BHAG en visie

Visie en BHAG zijn onderling uitwisselbaar: bij beide gaat het om een inspirerende visie op de (verre) toekomst waarbij de betekenis van het eigen bedrijf helder wordt.

Doelen stellen

Een BHAG ligt in de verre toekomst: de route er naar toe moet uitgestippeld worden. Dit doen we door doelen op de korte(re) termijn te stellen: het doel voor het lopende jaar, voor over 5 jaar. Een doel voor iedere maand en iedere week: het helpt allemaal om vast te stellen of je op de goede weg zit. Wanneer je geen doelen stelt, heb je geen idee of je onderweg bent naar jouw visie. Je bent als Alice in Wonderland: je komt wel ergens maar je hebt geen idee waar dat dan is en of het je helpt naar waar je heen wilt.

Strategie

Wat is nou eigenlijk een strategie? Een strategie is een routeplanning. Een strategie kan uitgestippeld worden wanneer visie, missie, kernwaarden en doelen zijn vastgesteld. Pas dan kun je gaan vaststellen welke stappen er genomen moeten worden. Strategie en activiteiten worden vaak door elkaar gehaald. Een voorbeeld:

Op reis gaan

Wanneer je op vakantie gaat stel je vast wat voor soort vakantie je wilt (zon, strand, iets doen, safari, zeezeilen etc.). Dat is je visie. Dan ga je bedenken wanneer je daar heen wilt en voor hoe lang: dit is je doel. Nu ga je bedenken hoe je daar gaat komen: per vliegtuig, auto, boot, fiets, wandelen, liften etc. Dit is je strategie. Want wanneer je per vliegtuig gaat moet je andere acties ondernemen dan wanneer je per auto gaat of gaat wandelen. Het laatste zijn de operationele activiteiten doe je moet ondernemen om bij je doel te komen.

Strategische planning

Strategische planning is als op reis gaan. Je hebt je visie, je missie, kernwaarden en doelen vastgesteld. Nu moet je bepalen hoe je het gaat doen. Waar gaat je groei vandaan komen? Ga je nieuwe producten of diensten ontwikkelen? Hoeveel nieuwe klanten heb je nodig? Of kun je groeien bij bestaande klanten met nieuwe diensten of producten? Ga je misschien samenwerken of een bedrijf overnemen om zo je kritische massa te vergroten? Wat zijn de ontwikkelingen in jouw markt en bij je doelgroep? Er zijn veel mogelijkheden, denk na over wat bij jou en je bedrijf past. En in welke fase je bedrijf verkeert.

 Actieplan

Vanuit je strategie ontwikkel je een actieplan: wat moet er precies gedaan worden om de doelen te bereiken? Volgende keer meer over strategieën en actieplannen.

Heb jij een BHAG en weet je hoe je dat gaat doen? Of heb je nog vraagtekens over de juiste strategie? Deel ze hieronder met ons in het reactieveld.

Gerelateerde artikelen:
Het misverstand over passie en missie
Visie en ondernemerschap: een siamese tweeling?
Marketing vanuit je hart 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.