Alles stroomt, niets blijft hetzelfde

geplaatst in: Identiteitsmarketing, Inspiratie, Veranderen | 2

Alles stroomt, niets blijft hetzelfdeAls je alles doet zoals je het altijd deed, krijg je ook wat je altijd kreeg.

Een bekende uitspraak en er zit een waarheid in. Verandering is vaak nodig om verder te komen en te groeien.

Maar, voor business marketing geldt deze uitspraak helemaal niet (meer)! Tot dat inzicht kwam ik kort geleden. In de voorbereiding voor een workshop bedacht ik dat veel mensen jarenlang succesvol zijn geweest (inclusief ikzelf) en dat opeens niet meer waren. Omdat de wereld aan het veranderen is. De dingen die je in het verleden deed en waarmee je succesvol was, zijn niet meer voldoende om dat nu nog steeds te zijn.

Verandering

In een inspirerende presentatie heeft Jan Bommerez ooit gezegd dat we leven in een overgangsperiode. De overgang van het informatietijdperk naar het ideeën- of bewustzijnstijdperk. Een overgangsperiode gaat altijd samen met verwarring, grote onzekerheden en chaos. Hieronder kun je de hele presentatie bekijken, de moeite waard!

Bewustzijn

Uit de overvloed aan informatie willen we alleen nog maar de dingen halen die ons echt boeien. Die iets bijdragen aan dat wat ons bezighoudt. Relevante informatie dus, geen inhoudsloze verkooppraat. Zingeving, authenticiteit, eigenheid spelen een steeds grotere rol in het leven van veel mensen.

Ondernemerschap

Wat betekent dat voor ons als zelfstandigen? Want je wil toch wel je product of dienst verkopen?  Dat is het veranderende speelveld van moderne business marketing. Het gaat over het ‘waarom’ van je bedrijf. Niet over het ‘wat’ en ‘hoe’. Welke betekenis heb jij voor je klant? Waar geloof je in, wat is je missie? Dat zijn vragen waar je het antwoord van moet kennen.

Mindset

Die verandering: van het product-/dienstdenken naar betekenisdenken, dat is een verandering van mindset. Dat vraagt om een andere aanpak. Van binnen naar buiten. Dat veranderproces heb ik een jaar geleden ingezet: de resultaten maken mij tot een gelukkige ondernemer. Want niet alleen vind ik nu die klanten die uitstekend bij mij passen, omgekeerd kan ik een bijdrage leveren aan hun groei.

Wil je ook meer klanten die bij je passen en meer groei? Bekijk het najaarsprogramma.

Gerelateerde artikelen:
Marketing vanuit je hart: voor zelfstandigen die hun droom najagen  
Van niets tot iets: 3 krachtige stappen naar succes
Maak een merk van je bedrijf met het identiteitsmodel 

[vimeo]http://vimeo.com/17392768[/vimeo]

2 reacties