Ben jij ook een zelfstandige die jarenlang in loondienst heeft gewerkt? Die club is groeiende en heeft zo z’n eigen speciale valkuilen. Zelf hoor ik daar ook bij en ik heb die valkuilen wel van dichtbij gezien. Je kunt ze niet altijd vermijden, soms moet je gewoon door de ervaring heen om verder te komen. Ze herkennen en de weg weten helpt om ze snel achter je te kunnen laten. Dit artikel is een reality check. Blijf je liever nog even op je roze wolk, stop dan hier. Wil je goed voorbereid zijn op wat voetangels en klemmen, lees het hele artikel.
Valkuil 1: te weinig risico’s nemen
Van werknemers wordt niet verwacht dat ze grote risico’s nemen. Falen wordt niet gewaardeerd, het draagt niet bij aan een goede evaluatie. Dus je leert al snel om vooral aan de veilige kant te blijven. Dat is ook het fijne van een baan hebben: het voelt als zekerheid.
Ondernemen is juist hele grote risico’s nemen. Zo snel mogelijk veel fouten maken zodat je daar van leert. Dat voelt dan helemaal niet goed. Want ‘van nature’ wil je juist zekerheid. Weten waar je aan toe bent.
Dat leidt er dan toe dat je blijft hangen in het doen van cursussen: ik moet wel weten hoe het moet want als ik het fout doe zou ik wel eens die klant kunnen kwijtraken. Of zoiets. Je leert meer van fouten maken dan van cursussen. Ik wil niet zeggen dat je geen cursussen moet doen (integendeel) maar ga niet wachten met in actie komen tot je denkt dat je alles weet. Want dat moment komt nooit.
Vergelijk het met zwemdiploma’s halen. Je bent aan het verzuipen, maar je zegt: ‘ik ga nog niet zwemmen want ik heb nog niet al mijn zwemdiploma’s’. Klinkt belachelijk toch? Maar het is wel wat veel zelfstandigen doen.
Valkuil 2: rozengeur en maneschijn
Klinkt onaantrekkelijk, bloed – zweet – tranen. En dat is het ook. Maar wel de realiteit. Je hebt volharding en doorzettingsvermogen nodig om door te gaan. Iedere tegenslag stelt je de vraag: ‘geloof je hier echt in’, ‘wil je dit echt’? Topsporters kunnen je vertellen wat al dat trainen, al die blessures, al die teleurstellingen hen hebben opgeleverd. De zoete smaak van het winnen. Dat het lukt. Dat je succes hebt. En dat smaakt naar meer. Dat maakt het de moeite waard.
Veel mensen gaan er ook van uit dat ‘de markt’ op hen zit te wachten. Dream on. Je moet je eigen plaatsje veroveren. En ga er vanuit dat het slechts weinigen is gegeven om dat binnen 6 maanden te realiseren. 2 Jaar is veel realistischer.
Valkuil 3: je hebt een bedrijf, wen er maar aan
Zonder klanten heb je geen bedrijf. Dat is dus je belangrijkste taak. Dat houdt meer in dan doen wat je het liefste doet. Met dat idee begin je wel natuurlijk. Maar dat ‘doen wat je het liefste doet’ betekent dat je dat moet vermarkten. Daar gaat tijd in zitten. En toewijding. Ga uit van 85 % van je tijd als je begint. En dat het vermarkten nog steeds 50 % van je tijd vraagt wanneer de zaak loopt. Zorg ervoor dat je een expert wordt in die marketing, dan wordt dat ook een leuk spel.
Valkuil 4: het werk doen
Uitstelgedrag uitbannen en het werk doen. Klinkt ook als een open deur maar toch hebben velen daar moeite mee. Ik ook. Ik noem het dan studeren (= boek lezen), research (= internet surfen, nieuwsbrieven lezen), interrupties (telefoon, social media, email).
Dingen die je moeilijk vindt uitstellen is heel natuurlijk. Maar ook een saboteur. Die je kunt bestrijden met een goede planning. Iedere avond de 6 belangrijkste taken voor de volgende dag opschrijven en daar mee beginnen. Die discipline helpt je om verder te komen. Dus herken die saboteur in jezelf en zorg dat die geen kans krijgt.
Valkuil 5: niet uitrusten
Opladen en goede ideeën krijg je tijdens ontspanning. Naast het werk doen hoort lummelen. Tijd besteden aan familie en vrienden. Een goed ritme vinden voor inspanning en ontspanning is ook een uitdaging. Zoals iedere goede trainer je kan vertellen. Een goede balans hierin bepaalt succes. Te weinig training geeft geen goede resultaten. Maar overtrainen werkt ook niet. Weten wanneer je moet pieken: dat is de kunst.
Welke valkuilen ben jij in gevallen? En wat is het advies dat je nu zou geven? Deel het met ons, daar leert een ander ook weer iets van!
Gerelateerde artikelen
Hoe houd je het vol? De waarde van volharding en afzien
De kracht van gedachten: wegwijzer naar een welvarend bedrijf
5 Geheimen van een goed marketingfundament
Geef een reactie