ZZP’er te weinig ondernemend?

ZomercursusOp de website van Nu.nl stond een artikel met deze kop. De ZZP’er is te afhankelijk van bureau’s voor z’n inkomen en bedenkt te weinig zelf. En tegelijkertijd stond op de website van Inc.com een blog over de ’15 worst excuses not to become an entrepreneur’. Wat beide artikelen gemeen hebben is de kritiek dat zelfstandigen te weinig ondernemend zijn.

Hoe is dat zo gekomen?

Ik kan van alles bedenken, maar het meest waarschijnlijk is denk ik toch wel onze opvoeding, opleiding en conditionering. De dromen uit onze kinderjaren zijn vervaagd en vergeten. Opmerkingen als ‘een goede opleiding en een goede baan vinden zijn de beste aanpak voor een goed leven’, wie is daar niet mee opgegroeid? Alles in onze maatschappij is erop gericht van ons geschikte loonwerkers te maken. Die zijn immers nodig voor een gezond bedrijfsleven? Wanneer je dan jarenlang in het bedrijfsleven hebt gewerkt (wat voor een grote groep van zzp’ers geldt) dan is het knap lastig om ‘ondernemer’ te worden. Want wanneer je ouders geen ondernemers waren mis je een rolmodel, het is je niet met de paplepel ingegoten.

Nieuwe tijden

Er is een verschuiving waarneembaar van wat mensen belangrijk vinden. Van het industriële tijdperk zijn we opgeschoven naar een informatietijdperk dat nu plaats moet maken voor een bewustzijnstijdperk. Zingeving en je hart volgen zijn vaak redenen voor mensen om als zelfstandige aan de slag gaan. Om dan toch weer te verzanden in een verkapte vorm van loonarbeid als interimmer.

Terug vinden van je droom

Hoe kom je hieruit? Hoe vind je die droom uit je kinderjaren terug, wat maakt je bevlogen en enthousiast? Diezelfde vraag stelde ik mezelf ook. Ik werkte als interimmer, probeerde diverse andere richtingen uit om uiteindelijk terug te komen bij het kernconcept waar ik mee begon: een inspiratiebron zijn voor ondernemers die zich willen ontwikkelen op het gebied van marketing. Maar de vorm, die is wel veranderd. In mijn boekje ‘Marketing vanuit je hart’ beschrijf ik een oefening die je helpt om jouw eigen kwaliteit, je unieke talent terug te vinden. Die oefening heeft mij weer op het goede pad gezet.

Gebrek aan ondernemerschap is gebrek aan een zinvol doel

Dat is mijn stelling, daar geloof ik heilig in. Ondernemerschap is zo moeilijk, dat lukt alleen maar wanneer je ergens mee bezig bent waar je alles voor over hebt, waarvoor je ver uit je comfortzone wilt komen. De excuses heb je dan helemaal niet meer nodig want je wordt gedreven door je doel. Angst? Het is er wel, maar het kan je niet meer tegenhouden. Geld? Je vindt wat je nodig hebt. Vaardigheden? Je zoekt de mensen op die je daarbij kunnen helpen. Je bent gewoon niet meer te stoppen en je vraagt je af wat je al die tijd heeft tegen gehouden.

Succes is geen toeval

Succes is het gevolg van met focus, toewijding en opofferingsgezindheid toewerken naar je doel. Met vallen en opstaan leren hoe je bij je doel moet komen, hoe je vorm moet geven aan je droom. Door fouten te maken, er van te leren en weer door te gaan. Door stijfkoppig vol te houden ondanks tegenslag. Door mensen om je heen te verzamelen waar je iets van kunt leren.

Zomercursus

In de maanden juli en augustus geef ik een zomercursus: 2,5 dag waarin je aan de slag gaat met jouw droom, doel en drijfveren en wat je moet doen om hier een succes van te maken. De onderwerpen die ik beschreef in ‘Marketing vanuit je hart’ komen hierbij allemaal aan de orde. Je maakt een aantal grote sprongen voorwaarts in je marketingaanpak. Gedurende de zomer geldt een aantrekkelijk prijsaanbod. Vanaf september gaat de prijs omhoog.

Alle informatie over de Zomercursus vind je hier!

Gerelateerde artikelen
Marketing vanuit je hart
5 Stappen om je ingeslapen business weer wakker te schudden 
Mindset: succesfactor, of toch niet?

2 reacties

  1. Christian

    Goed verhaal Ingrid en iets wat volgens mij elke startende of twijfelende ondernemer zou moeten lezen. Je moet doelen stellen en deze naarmate de tijd verstrijkt bijstellen indien nodig.

    Zelf ben ik boerenzoon dus ik weet wat ondernemen en hard werken is, maar vaak ga ik tijdens feestdagen of vakantie nadenken over waar ik heen wil, wat ik wil bereiken met mijn bedrijf en wat ik wil beginnen.

    Het enige wat ik nu nog moet bereiken is dat ik een aantal ideeën in de praktijk ga uitvoeren, dat is de volgende stap :).

    • Ingrid Langen

      Hoi Christian, uitvoeren, dat is voor bijna iedereen het grootste obstakel. Zelf vind ik dat ook heel moeilijk. Mijn methode nu: ik breek mijn doelen op naar kleine subdoelen (maandelijks, wekelijks), naar dagelijkse sub-subdoelen. En dat werkt heel goed en maakt het overzichtelijk. Het geeft een heel lekker gevoel om dingen van je lijstje te kunnen afstrepen. Dan wordt doelen halen opeens leuk!

      Heel veel succes!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.