Kennis is macht. Een stelling van Francis Bacon die er van uitging dat wetenschap en technologie de mens vooruit zouden helpen. ‘Kennis is macht’ gold ook altijd in het bedrijfsleven: wanneer ik iets wist en jij niet dan kon ik daar mijn voordeel mee doen.
Kennis delen is krachtig
Dat is niet meer van deze tijd. In de huidige tijd maakt kennis delen je tot een autoriteit. Kennis delen is krachtig en machtig. Dat vraagt om een nieuwe manier om met kennis om te gaan. Ook een nieuwe manier om met je kennis in je onderhoud te voorzien.
Je weet niet wat je weet
Er is nog iets aan de hand met kennis. Je weet niet wat je weet. Want wat we weten vinden we gewoon. En we denken dat anderen dat ook weten. Dat is dus niet zo. We hebben allemaal heel veel kennis in ons hoofd, vooral over ons vak. En we kennen eigenlijk maar één manier om daar gebruik van te maken en dat is ingehuurd worden om met die kennis dingen uit te voeren. Met de hand aan de ploeg.
In deze tijd van weinig werk, ontslagen en werkloosheid is dat steeds moeilijker. Het is nu zaak om creatief te gaan nadenken welke mogelijkheden je hebt om je verworven kennis meer te laten renderen. De manieren van werken die we kenden zijn aan het veranderen. Of verdwijnen. Je moet zelf je eigen toegevoegde waarde aantonen.
Creatief met kennis
Je begint te doen met wat je voorheen in loondienst deed. Maar dan ‘voor jezelf’. Of je gaat anderen adviseren over dat wat je weet: consultancy. Doorgaans gaat het allemaal over tijd-voor-tijd, of uurtje-factuurtje. Dat is nog niet heel erg creatief. Er zijn meer mogelijkheden.
- Je schrijft het op. Iedereen schrijft momenteel een boek. Lang niet iedereen wordt ook gepubliceerd. Online kun je tegenwoordig ook je eigen boek uitgeven. Een boek maakt je tot een autoriteit. Je kunt bekend worden, uitgenodigd worden om presentaties te houden over wat jij te vertellen hebt.
- Je maakt een handleiding of een cursus. Ook een vorm van opschrijven. Of filmen. Omdat arbeid duur is, willen steeds meer mensen dingen zelf doen. Er zijn steeds meer mogelijkheden om je cursus online te zetten. Voorbeeld: je bent hovenier en je hebt eigenlijk niet genoeg werk (meer). Je maakt een cursus ‘zelf struiken snoeien in de tuin’ en je zet die cursus online. Tegen betaling. Een keer werken en steeds opnieuw verkopen. Er zijn platforms waar je jouw cursus online kunt zetten (een nieuwe is Ucourse van Sanoma). Maar je kunt ook zelf een website met betaalmogelijkheid maken (niet zo heel erg ingewikkeld met WordPress).
- Je gaat les geven. Of workshops of trainingen. Daarbij kun je ook samenwerken met collega ondernemers. Je hoeft niet alles zelf te doen. Daarbij combineer je ook de netwerken van jezelf en je collega. Zo kun je snel je bekendheid vergroten en een expert status verwerven. Voorbeeld: de voedingsdeskundige en een gezondheidswinkel. Of een WordPress specialist en een tekstschrijver.
- Mix je kennis met je levenservaring en maak er een eigen programma van. In een baan heb je een functieomschrijving, met kpi’s (key performance indicators), met functioneringsgesprekken en evaluatiemomenten. Je kennis wordt in een verwachtingspatroon van een ander gegoten. Nu kun je er je eigen draai aan geven. Combineren met je eigen ervaring. Je eigen insteek kiezen. Zo heb ik mijn ‘Moeiteloze marketing’ programma ontwikkeld. Identiteitsmarketing, gecombineerd met ‘nieuwe marketing’, met NLP en met mijn levenservaring. Een unieke mix. Dat kun jij ook.
Gebruik je creativiteit en meng jouw kennis, je levenservaring en maak er een nieuw product van. Deze tijd gaat niet meer over standaardisatie. Individualiteit en eigenheid zijn de sleutels. Daar kun jij je voordeel mee doen.
Heb jij een creatief en eigen product bedacht? Of heb je meer voorbeelden over hoe je dat kunt aanpakken? Laat hieronder je bericht achter, deel je kennis zodat anderen ook weer hun voordeel kunnen doen met jouw creativiteit.
Gerelateerde berichten
Trekken aan een dood paard
De tandarts met kiespijn
Moeiteloze marketing: de workshop
Elisabeth Griffioen
Allemaal goede ideeën Ingrid! En allemaal spannend om te doen en nog het meest om er aan te beginnen. En in mijn ervaring: pas als je echt begint kom je er achter hoeveel je precies weet, en hoeveel meer dat is dan je doelgroep. Vaak zien we dat niet zomaar.
Ben benieuwd naar je online cursus!