Weet jij hoe netwerken werkt? Echt? 5 tips om het rendement te verbeteren.

geplaatst in: Implementatie, Inspiratie, Meer klanten | 3

netwerken en groeiNetwerken doen we allemaal op één of andere manier. Zowel privé als zakelijk, het is mensen eigen om verbinding te willen maken met andere mensen. Al hebben sommige mensen er meer behoefte aan dan anderen.

Zakelijk netwerken

Toch is zakelijk netwerken anders want we hebben daar een doel. Voor de meesten van ons is dat ‘klanten vinden’. En daar gaat het eigenlijk mis. Want met netwerken vind je zelden klanten. Je kent ze vast wel: die mensen die iedereen een handje komen geven, kort gesprekje, kaartje uitwisselen en op naar de volgende. Ik onthoud ze niet, jij wel?

Marketingaanpak

Zakelijk netwerken is een onderdeel van je marketingaanpak. Je boodschap x je bereik = de impact die je hebt. Je netwerk is je bereik, dus wanneer dat groot is heb je daar voordeel van. Hoe zorg je er nu voor dat je netwerk voor je werkt op een goede manier? Hieronder geef ik je 5 tips.

Tip 1: je doet geen zaken met je netwerk, maar met het netwerk van je netwerk!

Netwerken gaat over uitwisselen en geven. Uitwisselen en geven van contacten of van informatie. Slechts 1 % van jouw directe contacten is een potentiële klant. Maar deze groep kan wel ambassadeur voor jou zijn binnen hun eigen netwerk. Identificeer jouw ambassadeurs in je netwerk en zorg ervoor dat zij weten wat jij zoekt.

Tip 2: wees duidelijk in wat je zoekt

Het valt mij op dat weinig mensen goed kunnen uitleggen wat ze nu eigenlijk zoeken. Algemene en nietszeggende termen, dat is wat je krijgt wanneer je vraagt ‘waar ben jij naar op zoek’. Maar als je iemand echt wilt helpen met goede contacten dan is er maar één vraag die je moet stellen: ‘waar heeft de persoon die jij zoekt last van?’. Met andere woorden: ‘welk probleem los jij op?’. Met het antwoord op die vraag help jij je ambassadeurs om jou te verbinden met hun contacten. En omgekeerd: jij kunt anderen beter helpen met je eigen netwerk.

Tip 3: de wet van Sinterklaas

Als je het niet vraagt, dan krijg je het zeker niet: dat is de wet van Sinterklaas! Vaak zijn we te bescheiden of bang om afgewezen te worden. Maar een brutaal mens heeft de halve wereld: vraag waar je naar op zoek bent en wees bereid iets terug te geven.

Tip 4: de wet van de wederkerigheid

Voel jij je wel eens opgelaten wanneer je iets krijgt? Je voelt je dan verplicht iets terug te doen. ‘Voor wat, hoort wat’ is een ongeschreven wet waarmee wij leven. Bij netwerken werkt het net zo: wanneer jij veel contacten voor anderen verzorgt, veel verbindingen legt, dan ontvang je ook veel terug. Bouw dus ‘emotioneel wisselgeld’ op!

Tip 5: zorg voor focus en een doel

Ga niet naar een netwerkbijeenkomst ‘omdat het er nou eenmaal bij hoort’. Ga naar een netwerkbijeenkomst met een doel. Zorg dat je weet waar je naar op zoek bent. Blijf ook niet hangen bij de mensen die je al kent. Al is dat nog zo gezellig en heb je elkaar al lang niet gesproken. Netwerken gaat over nieuwe contacten leggen. Met bestaande contacten maak je een afspraak om bij te praten over een kop koffie.

Presentaties geven

Tijdens een netwerkbijeenkomst kun je een beperkt aantal mensen spreken, zeker als je er een zinvol gesprek van wilt maken. Er is een andere manier om een grote groep mensen kennis te laten maken met jouw gedachtegoed en je netwerk snel uit te breiden: geef presentaties! Misschien lijkt het je doodeng om voor een grote groep een verhaal te houden. Doe een training en stap over die angst heen: het is een hele goede manier om je netwerk uit te breiden. En zeg nou zelf: wanneer je een presentatie mag geven, dan ben je pas echt een expert!

Heb jij veel baat bij netwerken? Hoe pak jij het aan? Tips zijn welkom in het reactieveld hieronder!

Gerelateerde artikelen:
Wat wil de klant?
Hoe maak ik ambassadeurs van mijn tevreden klanten?
5 Stappen naar meer klanten

3 reacties

  1. François

    Helemaal eens met wat hier wordt omschreven. Het doel van netwerken is niet om direct zaken te doen. Je kunt ook naar iets op zoek zijn en dit kun je vinden door te netwerken. Andere mensen zoeken wellicht ook iets. Hen kun jij ook helpen om dit te vinden. De wisselwerking die dan op gang komt kan heel positief voor je uitvallen. Als je tijdens het netwerken ook je eigen verhaal kunt ventileren dan zijn er inderdaad ook weer mensen die jij kunt helpen. Mijn ervaringen met netwerken zijn tot op heden zeer positief. Ik denk dat het juist nu meer een onderdeel is geworden van zaken doen dan voorheen. Je hebt elkaar gewoon nodig. Daarnaast is het nog leuk ook om te doen. Succes

  2. Caroline van Wijk

    Ha Ingrid, zelf vind ik het lastig om de vraag te formuleren. ‘Waar heb jij last van?’ vind ik moeilijk, alsof je iemand een probleem in de schoenen schuift. Als ik vraag ‘wat kan ik voor je doen?’ denken mensen dat ik naar een opdracht zit te vissen. Als ik mensen ontlok om over hun werk te vertellen, komen meestal succesverhalen – pas na heel lang de dingen waar ze moeite mee hebben. Hoe doe ik dit effectiever?

    • Nicky Beentjes

      @ingrid leuke blog!
      @caroline, dat is inderdaad waar wat je zegt. “Wat kan ik voor je doen” of “waar kan ik je mee helpen” zijn ook niet altijd de meest ideale zinnen. Het antwoord van de ander kan ook zijn: ik wil meer klanten en daarmee weet je nog niet precies wat diegene precies zoekt en waar je ze mee kunt helpen.

      Om mijn pas verworven doelgroepinzicht met jullie te delen: als de vraag aan mij gesteld zou worden zou ik antwoorden: Ik zoek therapeuten, coaches of trainers die een sprankelende folder/flyer of input voor hun website nodig hebben en dit niet zelf willen doen omdat ze liever met mensen werken dan achter een computer zitten. Ze hebben er geen tijd voor, geen zin in of geen feeling voor. En laat mooie dingen verzinnen en maken op een computer nu net datgene zijn waar ik heel erg blij van word! Behalve dat maak ik vervolgens de vertaling van hun huisstijl naar de inrichting van de praktijkruimte met o.a. Feng Shui.

      Naar welk type klanten zijn jullie op zoek, want misschien kan ik jullie daar weer bij helpen!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.