Waarom is een het kiezen van een niche belangrijk? Doelgroep, ideale klant, niches: wat moet je er mee en wat is dat eigenlijk? En, hoe bepaal je wat jouw niche is? En waarom is dat belangrijk?
Je ideale klant
Al vaker schreef ik over de noodzaak om je klant te kennen zoals je beste vriend(in). Dat je exact weet wat jouw ideale klant zoekt, welke problemen deze ervaart, hoe jij hem of haar kunt helpen. Want wanneer je dit weet, dan kan jij gericht communiceren met jouw ideale klant. Dan weet je welke woorden je moet gebruiken, welke strategieën je moet inzetten, van welke sociale media zij gebruik maken. Dan ben je effectief en efficiënt met je marketing bezig.
Je niche
Wat is dan een niche? Een niche is in feite een groepje van ideale klanten met één kenmerk als gemeenschappelijke overeenkomst. Dat ene kenmerk is precies datgene waar jij je mee wilt profileren, waarmee je expert wilt zijn. En dat hoeft niet eens specifiek op jouw vakgebied te zijn (maar dat kan natuurlijk wel!).
Voorbeeld 1
Met een voorbeeld zal ik dit proberen te verhelderen. Stel je voor dat je een coach in persoonlijke ontwikkeling bent. Dan is in principe iedereen die ergens vastloopt in z’n leven jouw potentiële klant. En moet je concurreren in die grote zee van andere coaches die hetzelfde doen als jij. Je kunt nu keuzes gaan maken:
- je begeleidt alleen vrouwen
- die ouder zijn dan 45 jaar
- en last hebben van het ‘lege nest syndroom’. Want daar weet jij alles van.
Je hebt je doelgroep forst ingeperkt. Maar je kunt nu wel heel gericht communiceren, want je hebt het over alle aspecten die horen bij dat ‘lege nest syndroom’. Jij wordt de autoriteit, de expert. En raad eens? Je zult nu vragen krijgen uit andere hoeken: ‘kun je mij ook helpen?’. Want het aparte is, dat wanneer jij heel duidelijk je focus op een bepaalde richting houdt, je uit andere richtingen ‘opeens’ vragen krijgt. En daar zeg je natuurlijk geen ‘nee’ tegen, want dat kun jij ook.
Voorbeeld 2
Nog een voorbeeldje uit een heel andere hoek. Stel je bent tuinontwerper, dan is iedereen met een tuin jouw doelgroep. Om het overzichtelijk te houden kun je keuzes maken:
- je ontwerpt alleen kleine tuinen
- met alleen groenbeplanting en gemakkelijk in onderhoud
- alleen voor oudere mensen boven de 65 jaar (want die hebben weer andere eisen dan mensen met kleine kinderen).
Ook hier weer een inperking met een duidelijke focus. Waardoor het heel helder is wat jij doet en waar je voor staat.
Duidelijkheid en focus
Dat is de essentie van het kiezen van een niche. Dat is waar het om gaat. Je bent duidelijk naar je doelgroep waar jij voor staat en waar je voor gaat. Ze weten wat ze aan je hebben. Daarmee bouw je vertrouwen op. En wanneer er vertrouwen is willen mensen zaken met je doen.
Heb jij al een lucratieve niche voor jezelf gecreëerd? Hoe heb je dat aangepakt? Deel hieronder jouw ervaring!
Webinar
Donderdag 16 mei (11 uur) geef ik een webinar over het kiezen van een niche. Ik ga dan dieper op dit onderwerp in, je ontvangt nog meer handvatten om een lucratieve niche te creëren voor jezelf. Aanmelden kan via deze link.
Gerelateerde artikelen:
5 Tips om je ideale klant te vinden
Sta eens in de schoenen van je klant
Wat wil de klant?
2 reacties