Tekst is de drager van je boodschap op je website. Wanneer je gaat tekstschrijven voor je website moet je over een aantal dingen nadenken. Zoals: bevat mijn tekst de informatie die mijn doelgroep zoekt en verwacht op mijn website. Je geeft je doelgroep het gevoel: ‘hier is iemand die mij begrijpt en een oplossing voor mij heeft’.
Wat komt je klant doen op je website?
Tekstschrijven voor een website is anders want een website is niet hetzelfde als een brochure of een folder. Het is ook geen digitaal uithangbord. Een website heeft altijd een taak. Iemand komt:
- informatie zoeken
- een agenda bekijken
- zich aanmelden voor iets
- een product kopen
- een blog lezen
De eerste vraag die je jezelf stelt wanneer je begint met tekstschrijven is dan ook: wat wil ik dat mijn (potentiële) klant doet op mijn website.
Scanbaar tekstschrijven
Een wijdverbreid misverstand is dat tekst heel kort moet zijn. Dat hangt helemaal af van de informatie die iemand zoekt. Er mag geen belangrijke informatie worden weggelaten om het maar kort te houden.
Onderzoek laat zien dat mensen op een bepaalde manier een scherm lezen: in de vorm van een F.

Op het plaatje kan je zien dat de meeste aandacht linksboven in het scherm valt. Hiermee kan je rekening houden wanneer je tekst schrijft. (Het volledige onderzoek ‘F-shaped pattern for reading web content’ lees je hier).
Tien tips om je tekst scanbaar te maken
Je maakt flinke stukken tekst goed leesbaar met de volgende tips:
- Zet boven elke alinea een samenvattend kopje. Schrijf informatieve koppen.
- Zet de essentie in de eerste zin van de alinea. De overige zinnen dienen als toelichting of verdere detaillering.
- Laat zo nodig één of twee woorden per alinea opvallen door ze vet te maken.
- Zorg dat alle kopjes bij elkaar de pagina samenvatten.
- Schrijf getallen in cijfers. Dit valt veel meer op dan woorden.
- Maak van een opsomming een bullet lijst.
- Maak van elke instructie een genummerde lijst (zoals de lijst die je nu leest).
- Schrijf informatiedragende hyperlinks: laat de link exact aankondigen wat de bezoeker krijgt als hij er op klikt.
- Maak de call to action (bv ‘abonneer je op de nieuwsbrief’, ‘schrijf je hier in’) op elke pagina duidelijk zichtbaar.
- Vermijd samengestelde woorden zoals consumententest of vergelijkingstabel. Dit is lastig lezen. Schrijf ‘test’ of ‘vergelijk’.
(Bron: ‘Click, Verleiden op internet’ door Aartjan van Erkel).
Gerelateerde artikelen:
Het grote ‘waarom’ van je bedrijf
Verleiden op internet
Meer klanten met je website: utopie?
3 reacties