Je wensen zijn een voorgevoel van wat je ook daadwerkelijk kunt realiseren (Goethe)
Ons brein is erop gebouwd om verhalen te verwerken. Met feiten en cijfers hebben we veel meer moeite. Verhalen blijven ook beter hangen. Het onderstaande verhaal gaat over…nou ja, lees zelf maar!
Er was eens…
Zo beginnen alle goede verhalen. Een vrouw, maar het had ook een man kunnen zijn. Zij had al jarenlang een goede baan, toch liep ze daarin vast. Want ze wilde graag groeien en zich ontwikkelen. In haar vak. Dat was niet mogelijk in het bedrijf waar ze werkte, ze moest manager worden. Manager van een grote afdeling. Toch wel gevleid begon ze aan deze uitdaging. Het was niet gemakkelijk. Het viel eigenlijk tegen. Want ze had het gevoel dat ze alles veel beter kon dan de mensen aan wie ze leiding moest geven. Ze volgde managementtrainingen en daarmee kon ze wel verder. Wel voelde ze zich vaak moe en uitgeblust. Alle vragen van haar afdeling, alle vergaderingen waar ze bij moest zijn, alle afspraken de hele dag door en ’s avonds thuis de mail wegwerken: is dit nog leuk?
Over appels en peren
Jij bent een slimme lezer, je weet al hoe dit verder gaat: onze hoofdrolspeelster werd ziek. Overspannen en opgebrand. Ze vroeg zich af waarom ze hier nog verder mee zou gaan. Er moesten toch leukere, betere manieren zijn om je inkomen te verdienen. Op zeker moment besloot ze om haar oude passie, haar echte vak, weer op te pakken. Als zelfstandige. Want groei en ontwikkeling is belangrijk, maar wel in de goede richting. Wanneer je een appel bent maar probeert een peer te zijn, dan kan dit alleen maar teleurstelling opleveren. Je wordt nooit een goede peer!
Eindelijk vrij!
Zo leek het tenminste. Want wat is er fijner dan ’s ochtends op te staan op het tijdstip dat jou het beste past, niet in de file te hoeven staan en te werken wanneer jou dat het beste uitkomt. Er werd een huisstijl ontwikkeld, een website gemaakt, een brochure geschreven, heerlijk om te doen allemaal. Maar de telefoon bleef stil, de mailbox viel alleen spam in, klanten meldden zich niet.
Radiostilte
Dan wordt het pijnlijk, want er moet wel geld binnenkomen. De schoorsteen moet toch roken. Hoe kom je aan klanten? Dat leer je niet in het bedrijfsleven (tenzij je in sales werkt). Goede raad is duur. Of toch niet?
De oplossing
Onze heldin ging naar een aantal seminars en bracht het geleerde in de praktijk. Zo verdiepte ze zich in het aanbod voor haar klanten: welk probleem werd er door haar opgelost? Met welke vraag kon men bij haar terecht? Wie zou dat dan zijn? Ze kon wel wat mensen bedenken. Ze nodigde wat van die mensen uit voor een ‘proef’. Zo konden ze kennismaken met haar aanbod en het leverde haar feedback en referenties op. Ze was verbaasd over de reacties! Tijdens haar presentatie was ze zo enthousiast geraakt dat iedereen graag een afspraak met haar wilde maken! Wie had dat nou gedacht?
Hoe het verder ging
Leefde ze nog lang en gelukkig? Zo zit het echte leven natuurlijk niet in elkaar. Onze heldin had een begin gemaakt. Ze had geleerd dat haar eigen enthousiasme aanstekelijk werkt bij mensen die bij haar passen. Dat mensen in eerste instantie klant werden omdat ze geloofwaardig was. Omdat ze het gevoel hadden dat zij hen een oplossing kon bieden. En dat ze zo werkt als een klantmagneet. Er viel nog veel te leren. Maar die eerste drempel: die was de belangrijkste. Ze voelde dat ze nu alles aankon! Dat er best nog hindernissen en obstakels op haar pad zouden komen, maar dat ze in staat zou zijn om die op te lossen.
Kracht
En is dat niet de meest waardevolle les die je kunt krijgen? Het zelfvertrouwen dat je alles dat op je pad komt op kunt lossen? Dat je dingen durft te doen, stappen durft te zetten, waar je altijd zo tegenop had gezien?
Herkenning
Herken je hier iets van? Is dit alleen weggelegd voor helden en heldinnen? Ik denk van niet. Alleen je passie leven is te simpel. Het gaat niet vanzelf: getuige dit verhaal dat niet uniek is. Je passie leven vraagt volharding en toewijding. Vastbesloten zijn om je eigen belemmeringen te overwinnen. Het is mogelijk, ook voor jou. Ik weet het zeker.
Gerelateerde artikelen
De introductieworkshop
Marketing vanuit je hart
5 Stappen naar meer klanten
Geef een reactie