Moodboard: bron van inspiratie

Moodboard: een bron van inspiratie voor je bedrijfA picture tells a thousand words

Afgelopen week heb ik een moodboard gemaakt voor een klant. Ik doe dat niet zo heel vaak: ik werk meer met woorden. En dat is eigenlijk best jammer want het is heel leuk om te doen.

Wat is een moodboard?

Een moodboard is een verzameling van plaatjes, waarmee je een beeld schetst van bijvoorbeeld een doel dat je nastreeft, een toekomstbeeld dat voor jou aantrekkelijk en inspirerend is. Maar ook de toekomst van je bedrijf kun je zichtbaar maken in een moodboard. Of de doelgroepen waar je jouw activiteiten op richt, de identiteit van je bedrijf en de kernwaarden kun in beeld vangen.

Beeld werkt direct

Een moodboard of een vision board: het zijn je aspiraties, je doelen en je doelgroepen uitgedrukt in beeld. Beeld werkt intuïtiever dan woorden. Met beeld kun je mensen direct in het hart raken, met woorden zit er toch een filter tussen. Beeld geeft ook richting aan de creatieve uitwerking van je merk. Wanneer je nog een huisstijl moet maken, of een website of een logo moet laten ontwerpen, dan werkt een moodboard heel handig om jouw grafisch vormgever te laten zien waar jij voor staat.

Een jaar geleden heb ik voor mezelf een vision board gemaakt: over mijn dromen, mijn ambities, mijn wensen en dat hangt aan de deur van mijn kantoor. Heel inspirerend om er steeds weer een blik op te werpen. En wonderlijk ook om te zien hoeveel je in korte tijd kunt realiseren.

Hoe maak je een moodboard?

Je kunt plaatjes uit tijdschriften gaan zoeken en plakken op een groot vel papier. Dat is een gangbare manier. Heel tijdrovend ook omdat je veel tijdschriften moet doorspitten om de juiste beelden te vinden. Het moodboard dat ik voor mijn klant maakte, heb ik digitaal gedaan. Beeld zoek je op in Google afbeeldingen. Voor eigen gebruik kan dit wel, voor publicaties moet je rekening houden met copyright op beeldmateriaal. Vervolgens kun je in Powerpoint prima zo’n moodboard in elkaar zetten.

In Powerpoint:

Je start Powerpoint en dan wordt er automatisch een nieuwe presentatie geopend. Bij ‘opmaak’ kies je voor ‘dia-indeling’ en klikt dan een hele lege pagina aan. Via ‘invoegen’ -> ‘afbeelding’ -> ‘uit bestand’ kies je de plaatjes die je wilt hebben. Je schuift de plaatjes naar de plek waar je ze wilt hebben, maakt ze evt. kleiner en vult zo de hele sheet. Je kunt ook nog tekstjes toevoegen door een tekstvak in te voegen. De tekst komt dan over de plaatjes te liggen. Op die manier maak je in korte tijd een leuke moodboard.

PS: met Powerpoint kun je ook heel mooi de omslagfoto voor je Facebook fanpage maken!

Gerelateerde artikelen:
Marketing vanuit je hart: voor zelfstandigen die hun droom najagen 
Ideale klanten: wat zijn dat? 5 tips om ze te vinden
Maak en merk van je bedrijf met het identiteitsmodel

2 reacties

  1. Karlijn

    Hoi Ingrid, leuk artikel!
    Een moodboard maken kan zeker digitaal, maar toch werkt scheuren, plakken, tekenen, het beste. Dan kan je in je’ ratio’ bezig zijn en echt je gevoel volgen. Daarnaast zijn die resultaten vaak ook mooier om naar te kijken, bijna een kunstwerk 😉 Ik gebruik dan ook het liefst de ‘old skool’ manier als ik voor of i.s.m. een opdrachtgever een moodboard maak als uitganspunt voor een huisstijl.

    mvg Karlijn

    • Ingrid Langen

      Hoi Karlijn, dank je wel voor je bijdrage! Ik gebruik de digitale methode vooral als beginpunt van merkontwikkeling. Bij de woorden van een merkdefinitie maak ik dan een digitale ‘moodboard’. De reactie van de klant vertelt mij dan wel of ik op het goede pad zit. En het is gemakkelijk via mail te delen :-). Voor verdere uitwerking vind ik een ‘klassieke’ moodboard ook mooier om de redenen die jij ook al noemt.

      hartelijke groet, Ingrid

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.