Identiteit: pleidooi voor meer eigenheid en authenticiteit

geplaatst in: Identiteitsmarketing, Social Media | 0

Ik ontvang veel nieuwsbrieven. Omdat ik me daarvoor aanmeld want ik zie graag hoe anderen het doen. En wat me opvalt: je haalt er vaak feilloos uit bij wie iemand het systeem heeft geleerd.

Systeem

Systeem ja, want nieuwsbrieven schrijven vraagt om een systeem. De onderwerpen, regelmaat van verzenden, opbouwen van een mailinglijst en het verzenden vraagt om een systeem. Betekent dat dan ook dat alles er hetzelfde uit moet zien? Je zou zeggen van niet. Het systeem volgen is prima want degenen die het onderwijzen zijn de levende bewijzen dat het werkt. Maar waarom lijkt alles dan op elkaar?

Eigenheid en authenticiteit

Identiteit, eigenheid, authenticiteit zijn mijn stokpaarden: de zelfstandig ondernemer is bij uitstek in de gelegenheid zichzelf authentiek te positioneren. Want van jou is er maar één. Die eigenheid is ook prima te vatten in een systeem. Je moet er wel iets meer moeite voor doen. Want wat houdt die eigenheid dan in?

Betekenis

De betekenis die je wil hebben voor je klant, je drijfveer en enthousiasme, jouw ‘kern van de zaak’: daarin schuilt jouw eigenheid, je identiteit. Waarom geen gebruik daarvan gemaakt? Je klant kiest je uit omdat je die persoon het gevoel hebt gegeven dat je hem of haar hebt begrepen. Dat je zijn vraag kunt beantwoorden. Ook deze betekenis is te vatten in een systeem.

Systeem ondergeschikt aan betekenis

Consistent communiceren over dat wat je beweegt, wat je belangrijk vindt, wat je drijft om te doen wat je doet zorgt ervoor dat je expert wordt op dat gebied. Dit consistent communiceren noem ik al een systeem. Hoe je dat doet beschreef ik al eens in eerdere blogs. Maar zorg er alsjeblieft voor dat die communicatie ook echt ‘eigen’ is, geen sjabloon van wat een ander al heeft bedacht. Dan wordt het voor je lezer weer leuk om je berichten te lezen.

Meer klanten met je MERK

Identiteit is mijn stokpaard: dat zei ik al. Hierover heb ik diverse keren presentaties gegeven: voor de Kamer van Koophandel, de Starterspas, Ondernemersverenigingen. Leuk, maar uiteindelijk gaf dat weinig resultaat. Daarom heb ik over dit onderwerp nu een workshop ontwikkeld: intensief en in een klein groepje (maximaal vier deelnemers). Lees hier wat eerdere deelnemers aan deze workshop hebben gehad. Alle informatie over de inhoud vind je hier en op de agenda staan data, locatie, kosten en aanmelden.

Gerelateerde artikelen:

Maak een merk van je bedrijf met het identiteitsmodel
Het grote ‘waarom’ van je bedrijf
Ideale klanten? Wat zijn dat? Bestaan die? 5 tips om ze te vinden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.