Wanneer ik aan een zelfstandige vraag: “wie is je ideale klant of wie is je doelgroep?” Krijg ik toch vaak te horen dat ‘iedereen’ mijn product/dienst wel kan gebruiken. Iedereen wordt dan meestal niemand…..
Missie
Je missie is jouw leidraad, daar passen bepaalde mensen bij. Mensen die zich herkennen in jouw missie, die dezelfde waarden hebben. We willen met iemand zaken doen waar we ons thuis bij voelen. Kijk naar je missie en je waarden: wie past daarbij? Wie gaat zich thuis voelen bij jou?
Wet van aantrekking
Focus je op die ene groep van klanten die bij je passen. Doe alles wat nodig is om deze groep te bereiken: weet waar ze heen gaan, wat ze lezen, waar ze wonen, hoe ze leven en wat ze belangrijk vinden. Hoe beter je weet wie je zoekt, des te gemakkelijker is het ze te vinden! Wanneer je denkt dat ‘iedereen’ je doelgroep is, dan zwem je doelloos rond in die grote vijver met mensen die exact hetzelfde aanbieden als jij.
Ken je betekenis
In andere woorden: met welke vraag komt jouw klant bij jou? Waarom moet hij/zij met jou aan de slag gaan? Waarom ben jij de geschikte persoon om die vraag op te lossen? Wanneer je daar de antwoorden op hebt, dan geef je ze al voordat iemand de vraag heeft gesteld. En wat denkt die ander dan? Jazeker: ‘deze persoon begrijpt mij, die kan mij zeker helpen!’.
Waar vind je ze? Jouw klanten?
Ik krijg regelmatig de vraag: wat moet ik met Social Media, moet ik gaan Twitteren, welke netwerken moet ik lid van worden, moet ik adverteren, reclame op mijn auto? Dan vraag ik: ‘wie wil je ontmoeten, wie moet jou leren kennen’? Want wanneer je niet weet wie je doelgroep is, weet je ook niet wat je moet doen om ze te ontmoeten. Dan doe je maar wat in de hoop dat je een keertje raak schiet.
Dit betekent niet dat je geen klanten vindt buiten je doelgroep! Integendeel, vaak vindt je er meer buiten je doelgroep. Door je focus ben je duidelijk en geloofwaardig. En dat zien anderen ook.
Wie gaat jouw rekening betalen?
Tussenpersonen komen veel voor: bedrijven die hun klanten naar jou verwijzen. Voor veel coaches en therapeuten speelt dit een rol: de uiteindelijke gebruiker van hun dienst is niet degene die de rekening gaat betalen. Dat is een werkgever, een verzekeraar, re-integratiebureau etc. Of je bent verkoopstylist voor huizen die te koop staan: een belangrijke doelgroep is dan makelaars: zij weten immers wat er te koop staat en kunnen cliënten naar je doorverwijzen.
Deze tussenpersonen zijn een belangrijke toegangspoort naar je klanten. Wanneer dit in jouw praktijk van belang is, denk dan na over wat belangrijk is voor deze doelgroep. Op grond waarvan gaan zij cliënten naar je doorverwijzen. Wat vinden zij belangrijk?
Op 24 november geef ik weer de training ‘Meer klanten met je website’. Met de bovenstaande vragen gaan we aan de slag. Want ook je website is een gevolg van wie je wil zijn voor je doelgroep.
 
															
Elise van Hijfte
Hier krijg ik de missende onderdelen aangereikt van algemene marketingadviezen. En nu heb ik alleen nog maar 1 blogje van je gelezen.
Ingrid Langen
Hallo Elise, dank je wel voor je reactie: daar doe ik het voor! Waar heb je nog meer vragen over? Nieuwe onderwerpen voor blogs zijn altijd welkom.