Want de beste reclame is mond-op-mond reclame, toch? Precies! Klanten die tevreden zijn willen dat best verder vertellen, maar dan moet je het ze wel vragen. En dat laatste vergeten we vaak. Of we zijn te bescheiden om het te vragen en daarmee doen we onszelf tekort. Het is dan ook verstandig om er een systeem van te maken.
Een systeem
Je kunt een aantal stappen nemen om meer referenties te krijgen:
- Een recommendation vragen op LinkedIn.
- Klanten uitnodigen je Facebook bedrijfspagina te ‘liken’.
- Een referentie vragen voor op je website (‘wat klanten zeggen’).
- Hen vragen of ze iemand kennen die jouw hulp ook zou kunnen gebruiken.
LinkedIn heeft gewoon een knop waarmee je iemand om een aanbeveling kunt vragen. Het is meteen ook een van de meest waardevolle middelen want die persoon moet zelf de tekst aanleveren. Waar je op je website de tekst nog kunt redigeren is dat bij LinkedIn niet mogelijk. En lezers weten dat. Het is op die manier de meest zuivere aanbeveling die je kunt krijgen.
Wanneer je op Facebook een bedrijfspagina (fanpage) hebt, kun je iemand ook uitnodigen om die pagina leuk te vinden. Het grote voordeel daarvan is dat jouw berichten op je bedrijfspagina verschijnen op het prikbord van je klant. Wanneer deze zo’n bericht opnieuw ‘liked’ of deelt dan wordt het bericht verder verspreid. Facebook heeft daar een methode voor: jouw bericht verschijnt niet bij álle mensen op het prikbord, maar slechts een deel daarvan. Pas wanneer er iemand heeft gereageerd op je bericht, wordt het verder verspreid. Zo kun je zien dat het ene bericht maar bij 20 personen terecht komt en het andere bericht, waar vaker op gereageerd is of wat vaker is gedeeld, wel bij 100 personen terecht kan komen. Berichten met plaatjes of, beter nog, infographics worden het best bekeken en gedeeld.
Referenties
Wanneer je klaar bent met een opdracht vraag je jouw opdrachtgever iets te schrijven over zijn/haar ervaring met jouw dienst of product. Dit bericht plaats je op een opvallende plaats op je website. Ken je die ellenlange salespagina’s, waar steeds een knop zit ‘meld je aan’? Op zulke pagina’s vind je ook altijd veel ‘testimonials’. Op die manier kun je er ook gebruik van maken: niet op een aparte pagina maar bij je productaanbod.
Een verwijzing vragen
Een verwijzing of ‘referral’ is een mooie manier om klanten te werven. Iemand die tevreden over jouw werk is en jou wil aanbevelen aan iemand uit zijn of haar netwerk is een prettige manier om bij een nieuw bedrijf kennis te maken. Want door de aanbeveling is het vertrouwen er al, het gaat dan vooral om kennis maken en leuk vinden.
Systeem
Heel nieuw is dit allemaal niet maar wie heeft er werkelijk een systeem van gemaakt? Het heeft mij best moeite gekost om dat op te zetten want ik vergat het gewoon! Hoe dom kun je zijn. Het is nu onderdeel geworden van mijn aanpak en ik merk dat ik nu ook meer referenties krijg. Het gaat meer vanzelf.
Stap dus over je schroom heen en vraag erom! Je doet jezelf tekort wanneer je het nalaat.
Gerelateerde artikelen:
5 stappen naar meer klanten
Ideale klanten, wat zijn dat? 5 tips om ze te vinden
Meer klanten met je website