Een stappenplan voor je eigen merk

Waardecreatie met een merkDe kracht van een merk

Wat voor eieren koop jij? Biologische, vrije uitloop, scharrel, 4-granen? Een ei is een ei toch? Voedingskundig gezien wel. Jaren geleden zag de eierbranche met lede ogen aan dat de prijs van een ei werd bepaald door supermarkten, het aanbod etc. Een ei was een generiek product, het maakte niet uit waar je ze kocht. Slimme pluimveehouders zijn toen begonnen met ‘merkontwikkeling’. Zodat we nu uit wel tien verschillende soorten eieren kunnen kiezen in de supermarkt. Tegen veel hogere prijzen!

 Een merk zorgt voor meer waarde

Dat is wat een merk voor je doet. Je maakt onderscheid, biedt meerwaarde en je prijs wordt minder belangrijk want andere koopoverwegingen zijn bepalend. Wat eieren geldt, geldt ook voor jouw product of dienst. Hieronder vind je de 5 stappen die je op weg helpen naar jouw ‘minimerk’!

 Stappenplan voor je eigen merk:

1. Jouw ‘waarom’.

Je ‘waarom’ gaat over je drijfveren en je visie en je missie. Hoe kijk jij tegen de wereld aan? Welke betekenis wil je hebben voor je doelgroep, wat wil je bereiken, met welke intentie ben jij je bedrijf gestart? Waar geloof je in?

 2. Wat is je unieke talent?

Waarin ben jij het allerbeste? Wat kun je heel goed? Wat doe jij dat een ander niet doet? Wie zou er iets missen wanneer jij dit niet zou doen? Je unieke talent is niet direct het vak dat je uitoefent. Het is het talent erachter: was jij als kind degene die de spelletjes bedacht? Of juist de volger? Zat je graag wat op de achtergrond en observeerde alles om je heen? Wanneer kwam jij in actie? De manier waarop je als kind dingen aanpakte en waar je je druk over maakte zijn vaak onveranderd.

3. Wat is jouw ‘kern van de zaak’?

Wat zijn je kernwaarden? Waar kan niet aan getornd worden? Welke belofte doe jij?

 4. Wie is je ideale klant?

Is dat een persoon? Of een bedrijf? Wat voor persoon of bedrijf is dat dan? Met welke ‘pain’ zit jouw ideale klant? En wat is de ‘gain’ die jij aan biedt? Probeer je ideale klant zo precies mogelijk uit te tekenen zodat je deze ook direct herkent wanneer je hem of haar tegen komt. Door keuzes te maken over je ideale klant ben je duidelijk. Dat wil niet zeggen dat je anderen niet zult helpen, natuurlijk wel! Maar deze mensen weten wel wat ze van je mogen verwachten. En bedenk: ‘iedereen’ wordt nooit je klant! Ook al kan ‘iedereen’ de hulp die jij aanbiedt gebruiken.

 5. Vertel het de wereld!

Wij, als Nederlanders, zijn niet zo goed in het promoten van onszelf. ‘Doe maar gewoon…’ je kent het wel. Dat is geen handige eigenschap. Want hoe kan jouw ideale klant je nu vinden wanneer jij thuis bescheiden zit te zijn? Je onthoudt zelfs de mensen die baat bij jouw product of dienst kunnen hebben die kennis. Hoe slim is dat? Kortom, op één of andere manier moet je jouw manier vinden om je doelgroep te bereiken. Je verhaal moet de wereld in, de betekenis die jij met je bedrijf wilt hebben moet duidelijk worden.

Met behulp van website, blog, social media en e-mail is dat uitstekend te doen. Het kost weinig, je bereik is groot en het resultaat zal je verbazen.

Hoe ziet jouw merk eruit en hoe heb je dat aangepakt? Laat je reactie hieronder achter voor andere lezers!

Hulp nodig?

Wanneer je graag snel en grondig je merkontwikkeling wilt aanpakken, dan maak je een afspraak voor een (gratis) strategiegesprek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.