Bloggen doe ik meestal over een onderwerp waar ik op dat moment zelf erg mee bezig ben. Of tegenaan loop. Momenteel is dat groei. Vorig jaar is mijn bedrijf prettig gegroeid waardoor ik nu zeker weet dat ik geen onzin verkoop: mijn systeem werkt. De volgende stap is uitvergroten. Omdat ik dat nu aan het onderzoeken ben, delen jullie mee in mijn groei van kennis. Leuk toch!
Er zijn ruwweg 3 manieren voor groei:
- het verwerven van nieuwe klanten
- prijzen verhogen
- meer verkopen aan bestaande klanten
Verwerven van nieuwe klanten
Dat is de manier waarop we meestal werken: we verkopen een keer een dienst en dat is dat. En iedere keer moet je weer opnieuw mensen zien te werven voor je dienst (met producten heb je vaker herhalingsaankopen, maar de principes zijn gelijk). We werken er het hardst voor, het is het moeilijkst en aan iets anders komen we vaak niet toe.
Prijzen verhogen
Dat kun je natuurlijk doen. Met hetzelfde aantal klanten verdien je dan toch meer. Vaak zijn we te bescheiden met onze prijzen, dus de prijs verhogen is so wie so een goed idee. Je doet het vaak niet omdat je bang bent dat je dan niet gekocht wordt. Maar in de meeste gevallen speelt prijs geen grote rol. Omdat het crisis is zijn we geneigd te denken dat geld een groot probleem is. Dat valt erg mee. Wanneer iemand besloten heeft dat hij of zij iets echt nodig heeft, dan komt dat geld er wel, mensen worden dan erg inventief. En door hogere prijzen te vragen creëer je meer ruimte om aanbiedingen te doen. Dat maakt de psychologische drempel om ‘ja’ te zeggen ook lager.
Meer verkopen aan bestaande klanten
Dit is natuurlijk de slimste optie. En dat doen we het minst. Want tsja, als iemand al een workshop heeft gedaan, wat dan? Daarom moet je een PROGRAMMA ontwikkelen. Van jouw specialisme weet je vast heel veel. Je ontwikkelt een programma van een aantal weken, maanden, halfjaar of jaar, dat iemand kan volgen. Een lesprogramma, een coachingsprogramma, een makeover. Wees creatief en je komt vast op een goed idee. Je kunt zo’n programma ook samen met iemand anders doen: imagostyling met vitaliteitscoaching en je bent weer als nieuw. Zoiets.
De tandarts met kiespijn
Dat ben ik natuurlijk. Want ik zit nu in proces van het bedenken van zo’n programma. Het wordt leuk en waardevol, dat weet ik zeker. Maar het bedenken is lastig. Het voelt niet comfortabel (kiespijn ook niet) want er zit weerstand. Daarom heb ik een quote geprint en overal in mijn kantoor opgehangen: SUCCES LIGT BUITEN JE COMFORTZONE! Ik heb dat nodig want ik zit liever in mijn comfortzone. Maar wanneer het dan lukt, dan is dat ook wel weer een geweldige kick. Dat is de wortel die ik mezelf voor mijn neus hang: die kick van het lukken. Daar ga ik voor.
Hoe zit het met jou: heb jij ook al last van groeipijn? Wat heb jij nodig om te groeien?
Gerelateerde artikelen:
De kracht van je gedachten en succes
De waarde van een buddy
5 Stappen naar meer klanten
Caroline van Wijk
Ha Ingrid, inspirerend verhaal weer en ook heel eerlijk & authentiek. Grappig dat ik mijzelf ook een tandarts met kiespijn voel: ik raad iedereen aan om vooruit te bloggen en toch zit ik elke maandagavond nog snel even de blogpost voor de dinsdag te schrijven. Dankzij het bloggen gaat het aquireren nu wel veel gemakkelijker, ik krijg zelfs spontane e-mails van grote bedrijven die mijn stijl waarderen en vragen of ik iets voor ze kan schrijven!
Ingrid Langen
Kijk, maar weer een bewijs dat het werkt! Gebeld worden in plaats van bedelen om een opdracht, en wat maakt ’t dan uit dat je af en toe als een tandarts met kiespijn zit te buffelen :-).
Annemiek de Nijs
Een verhaal rechtuit het hart. Herkenbare obstakels heb ik ook gelezen. Wat een fijn vak heb ik toch en voel me gezegend met de terugkerende schilderlessen. Mensen komen al gauw voor een jaar wekelijks langs in het atelier om weer nieuwe technieken te leren. Ik op mijn beurt houd graag kontakt met Ingrid (+) omdat ik daar weer veel van leer. Zou ook wel een continuïteit daar in willen hebben…..ideetje…?
Lees het weer graag
Gerard Kroon
Ha Ingrid,
Goede tip: meer verkopen aan bestaande klanten. Daar schrijft Jay Curry al jaren goede boeken over. De laatste titel is Custumer marketing ook op internet (Kluwer). Je mag het van me lenen!
Groet, Gerard
Ingrid Langen
Ik houd me aanbevolen Gerard! Kan ik er weer een boekverslagje over schrijven.
Marion Naus, ZON expert
Hoi Ingrid,
Leuke blog en veel succes met het bedenken van het programma. Als je tips wil dan mail je het concept maar. Tot gauw. Marion
Ingrid Langen
Doe ik zeker Marion! Feedback is altijd welkom. Wordt vervolgd…..
Nadyura Navarro
Hoi Ingrid,
Leuke blog. En ook met een goede tip: dat je de programma’s ook met iemand anders kan doen. Hier had ik nog niet aan gedacht :-).
Met inspiratie,
Nadyura