Vanmorgen viel het me op. Toen ik wakker werd: het licht is anders. De herfst zit in de lucht. Het zonlicht is anders, de geur buiten is anders. En die omslag is vaak heel abrupt.
Ik hou van de herfst. Van het licht. Van de geur. Van alle activiteiten die weer op gang komen na de vakanties. Tijd om zelf weer te gaan schrijven, want in de zomer is het er niet van gekomen. Ik heb hard gewerkt. En in juli mijn beste resultaten ooit behaald. En dat is best bijzonder, in een vakantiemaand. Hoe kwam dat? Het was geen toeval.
De dip
Het voorjaar was nogal tegengevallen. De resultaten bleven achter bij mijn planning. En dan ga je toch eens goed bij jezelf te rade hoe dat nou kan. Ik had gefocust op mijn doelen en mijn plan. En alles ook nog uitgevoerd. Dan is het toch wat onthutsend om te bemerken dat de verwachte resultaten uitblijven.
Aan het einde van ieder jaar maak ik een grondige evaluatie. En ook ieder kwartaal bekijk ik wat er werkte en wat niet. Maar nu was het tijd voor een andere blik. Want waarom werkte het plan niet? Wat had ik over het hoofd gezien? Wat was er mis gegaan?
Wat is hier aan de hand?
Die vraag stond centraal in de analyse. De methodes die ik normaal bij mijn klanten gebruik, heb ik nu op mijn eigen bedrijf losgelaten. Ik ben op een wolk gaan zitten en heb vanaf een afstand gekeken naar alles. Alsof het niet over mij ging. Maar over een voor mij vreemd bedrijf.
Dat leverde interessante gezichtspunten op. Ingewikkeld was het niet. Maar je moet het wel zien.
Zo had ik zelf mijn website opnieuw gebouwd. Leuk natuurlijk. Handig ook, als je het zelf kan. Maar of dat nou zo verstandig was? Want de focus op die website, naar binnen, zorgde ervoor dat het contact met de buitenwereld kleiner werd. Minder connectie met de doelgroep. Dus ook mindere resultaten.
De conclusie van de analyse: zorg voor meer CONNECTIE.
De oplossing
Mooi om te weten wat er aan de hand is: maar wat is dan de oplossing?
Connectie maken. Naar buiten toe, netwerken. Niet alleen maar thuiswerken, maar ook op mijn flexwerkplek. Daar was ik al tijden niet geweest, want thuis was het rustiger. Meer praten met anderen: gewoon vertellen dat je wel ruimte hebt voor meer klanten.
Deelnemen aan een training die mee helpt om momentum te creëren. Om de positieve vibe vast te houden.
Mindset
Nog zoiets: je mindset en emoties. Het gaat nog wel eens op en neer. Je ziet het nu ook gebeuren bij al die sporters op de Olympische Spelen: het ene moment zijn ze onaantastbaar en ze winnen. Het volgende moment is alle zelfvertrouwen weg en ze eindigen ergens in de achterhoede. Waar zit ‘m dat nou in? Ze zijn niet slecht, want dan stonden ze daar niet.
Het is handig als je dat zelf kunt sturen. Dat je geen speelbal bent van je emoties. Ook dat kun je trainen: je goed voelen.
Daar gaat mijn thema van dit jaar ook over: ‘Enjoy life’s blessings’. En dat doe ik te weinig.
Het kantelpunt
Toen het lek eenmaal boven was, en de focus weer de goede kant op gericht, ging het opeens hard. Heel hard. Er kwamen ‘zomaar’ nieuwe klanten. Er kwam meer werk van een bestaande klant. Juni ging de goede kant op en juli was mijn beste maand ooit.
Net als de wisseling van de seizoenen, zo kan dat kantelpunt er ‘opeens’ zijn.
Mee bewegen
Nog een leermoment. Accepteer de groei die zich voordoet. In mijn analyse van vorig jaar had ik vastgesteld dat ik hard gegroeid was. Maar niet op het terrein waarop ik had willen groeien. Het plan voor dit jaar was daar op gericht. Maar het heeft gewoon meer tijd nodig. Forceren werkt niet.
Wees blij met de groei die zich voordoet. En verzorg en voed het stuk dat nog moet groeien. Forceer niets, die groei komt op het moment dat je er klaar voor bent.
De verandering
Heb ik nu heel veel aangepast? Nee, eigenlijk niet. De focus is weer helder en duidelijk naar buiten gericht. Kleine verschuivingen hebben er voor gezorgd dat er weer groei kan plaatsvinden. En dat geeft tijd en ruimte om groei in een ander stuk te creëren.
Hoe zorg je ervoor dat zo’n verandering blijvend is? Dat je niet weer terug zakt naar je startpunt? Dat blijkt ook nog een uitdaging te zijn. Daarover vertel ik je meer in het webinar (zie hieronder).
De lessen
- Weet wat jij nodig hebt om verder te komen. Ken je valkuilen.
- Met hulp gaat het sneller. Jij komt niet verder dan je eigen kennis. Een trainer/coach helpt jou over jouw kantelpunt heen.
- Een groep inspireert. Iedereen loopt tegen zijn/haar eigen ‘dingetjes’ aan. Je helpt elkaar positief te blijven en in actie te komen.
Over ‘Moeiteloze marketing’ heb ik een webinar gemaakt. Want er valt veel meer over te zeggen dan ik in een artikel kan schrijven: over de analyse, over het vaststellen van de kloof en over het plan van aanpak. En vooral ook: hoe zorg je ervoor dat de verandering blijvend is? Je kunt er nog bij zijn: hier vind je datum en tijd.
Gerelateerde artikelen
De belangrijkste reden dat mensen hun doelen niet halen
Geef een reactie