7 redenen waarom ik niks aan marketing doe

geplaatst in: Implementatie, Meer klanten, Ondernemen, Veranderen | 4

marketingMarketing is een doe-ding. Het is geen event, het vraagt een gestructureerde, consistente en consequente aanpak. Dat zeg ik niet voor het eerst. Waarom hapert het dan toch zo vaak? Wat houdt mensen tegen? Hieronder de 7 belangrijkste redenen.

Aandacht

Marketing gaat over het opbouwen van een relatie. Een relatie met je potentiële klant. Iedere relatie vraagt aandacht. Niet alleen wanneer het jou uitkomt omdat je iets nodig hebt. Ook wanneer de ander dat nodig heeft. Uiteindelijk is het hetzelfde: een relatie met een (potentiële) klant opbouwen, een relatie met je familie of vrienden, met je partner of met je kinderen.

Waarom is het opbouwen van een relatie met je potentiële klantgroep zo moeizaam?

1. Geen tijd

Iedereen heeft dezelfde hoeveelheid tijd: 24 uur in een dag. Het gaat dus niet over ‘tijd’ maar ‘prioriteit’. Waar wil je prioriteit aan geven? Zonder klanten geen bedrijf. Hoe zou jij het vinden wanneer een relatie alleen bij jou komt wanneer die persoon iets van je nodig heeft? Daar ben je snel klaar mee toch?

Een goede relatie opbouwen met je klant zou dan ook prioriteit nummer 1 moeten zijn. Wat is daar voor nodig? Weet je dat? Weet je hoeveel tijd dat kost? Of is ‘geen tijd’ een smoesje voor nummer 2:

2. Ik weet niet waar ik moet beginnen?

Je kunt op zoek gaan op internet naar tips en trucs. Er is veel te vinden. Dat kost veel tijd. En daar had je eigenlijk al te weinig van. Het leidt ook zelden tot een consistent en gestructureerd geheel. Je ‘doet maar wat’ in de hoop dat het resultaat oplevert. Leer hoe het werkt, kies de marketinggereedschappen die bij jou passen, maak een plan, stel prioriteiten en voer het uit.

3. Ik ben er nog niet klaar voor

Want mijn website moet eerst, mijn huisstijl en visitekaartjes zijn nog niet af, ik moet mijn product of dienst nog uitwerken etc. Dat is een valkuil. In het klantcontact ontdek je wat jouw klant wil weten, aan welke informatie behoefte is, hoe het opgediend moet worden. Wanneer je dat allemaal al gedaan hebt, is er grote kans dat je tijd hebt verspild aan iets wat niet werkt. Marketing voorziet je van de noodzakelijke informatie. Marketing zet je in de schoenen van je klant.

4. Stel dat het werkt

‘Dan moet ik echt met klanten aan de slag en dat is doodeng’. Helemaal waar. Er is niets zo spannend als naar buiten gaan met een nieuw product, een nieuwe dienst, een nieuwe website, een nieuwe blog etc. Want er kan commentaar komen. Mensen vinden er iets van. Groeien is spannend. Maar wel leuk. Wanneer je angst hebt voor succes, doe daar iets aan! Er zijn heel wat programma’s te vinden die je daarmee kunnen helpen. Of coaches.

5. Stel dat het niet werkt

‘Dan ben ik mijn droom kwijt’. Geen keuzes willen maken, blijven dromen, is ook vaak een reden om nog maar even niet aan marketing te beginnen. En dit heeft dan vaak met faalangst te maken. Net zo’n sluipmoordenaar als angst voor succes. En hier geef ik hetzelfde advies: zorg dat je er vanaf komt! Bang zijn is niet erg, daar heeft iedereen last van. Succesvolle mensen doen het dan toch. En slagen of falen. Maar hebben iets geleerd. Niet-succesvolle mensen blijven aarzelen en twijfelen. Aan jou de keus.

6. Wie zit er nou op mij te wachten?

Dat noemen we het ‘Calimero’syndroom. Ook een vorm van angst. Door jezelf klein te maken ontneem je anderen het voorrecht te genieten van jouw kwaliteiten. Hoe sneu is dat? Hier is ook maar één oplossing voor: aan de slag. Want alleen door te doen kom je daarachter. En dan kom je er meestal wel achter dat iedereen z’n eigen unieke aanpak heeft waar anderen naar op zoek zijn.

 7. Mijn product/dienst is zo goed, dat heeft geen marketing nodig.

Daar heb ik maar één antwoord op: DREAM ON. Alles is al bedacht, echt unieke producten of diensten zijn buitengewoon zeldzaam. En ook dan heb je marketing nodig. Want je moet gaan uitleggen waarom iemand het moet aanschaffen. Onbekend maakt immers onbemind?

Heb jij last van één van deze 7 excuses? Of heb je er eentje die hier nog niet bij staat? En wat ga je er aan doen? Deel dat hieronder met ons.

Gerelateerde artikelen

4 reacties

  1. Rudy Brouwer

    Ingrid,

    Alle bovengenoemde 7 reden vallen samen met de allerbelangrijkste relatie: de relatie met jezelf!
    Angst die overtuigingen creeert ondersteunen je niet bij jouw marketing!

    Hoe meer jij in verbinding staat met jezelf hoe gemakkelijker je duurzame relaties met de ander kunt opbouwen.

    Authentiek zijn is de sleutel die jou optimale aantrekkingskracht van binnenuit geeft!
    Werken aan jezelf is voor mij prioriteit 1!

    Hoe sterker jij zelf bent hoe gemakkelijker je oprechte aandacht aan de ander kunt geven!

    HARTEgroet,
    Rudy
    http://www.hartfullness.com

    • Ingrid Langen

      Hallo Rudy, je hebt helemaal gelijk – maar dat weten van jezelf en daadwerkelijk ermee aan de slag gaan is vaak nog wel een ‘dingetje’. Eigenlijk staat de vraag ‘wat gebeurt er wanneer ik niets doe, niets verander’ hierbij centraal. Dan komt pas de realisatie dat voor het realiseren van dromen een besluit nodig is. Een besluit om te doen wat nodig is.

  2. Gerard Kroon

    Op zoek naar het perfecte product is een belangrijke valkuil. Lees ook het boek “The Lean Startup’ van Eric Ries. Steeds maar weer sleutelen aan de website, nog fraaier inrichten van het kantoor. Daar gaat het niet om.

    Start met verkopen. Ga klanten bellen en leer in de praktijk wat de mensen vinden van je product. Marktonderzoek in het veld! Dan kom je er vanzelf achter waar de zwakke plekken zitten. In je product, je presentatie of waar dan ook. Met goed luisteren kom je weer verder. Verkopen is vooral goed luisteren naar de behoeften van de klant!