Webinar: het wat, waarom en hoe

geplaatst in: Implementatie, Meer klanten, Online marketing | 4

webinarSinds een aantal maanden geef ik regelmatig webinars. En dat bevalt mij goed, dus ik deel deze ervaring graag met jullie.

Wat is een webinar?

Letterlijk is het een seminar via internet (het web). Het duurt maximaal een uur, want langer de aandacht vasthouden is lastig. Het grote voordeel is dat niemand de deur uit hoeft. Jij werkt vanachter je pc en jouw deelnemers zitten ook thuis achter hun pc’s. Doorgaans gebruik je een (powerpoint) presentatie. Met een webcam kan soms ook, maar dat vraagt erg veel van de internetverbinding. De kans op technische problemen is dan groter.

Waarom zou je een webinar geven?

Een webinar is een leuke manier voor je doelgroep om nader kennis met je te maken. Wellicht schrijf je blogs, heb je wat video’s op je website staan en/of biedt je een (gratis) e-boek aan. Dat zijn al een aantal stappen die jouw doelgroep kan maken om nader kennis met je te maken en te weten of ze jou leuk vinden.

Vertrouwen opbouwen

Met een webinar kun je weer net iets meer geven, wat meer van jezelf laten zien, wat meer over je gedachtegoed vertellen. Zeker wanneer je een dienst verkoopt en er is veel keuze, dan helpt dit instrument om meer vertrouwen op te bouwen.

Hoe je een webinar geeft in 4 stappen

1. Keuze van een platform.

Voor het geven van een webinar heb je software nodig. Er zijn diverse aanbieders waar je uit kunt kiezen. Zo zijn er Gotowebinar, Clickwebinar en een nieuwe aanbieder in Nederland is Neos webinar. Je kunt beginnen met een gratis account van een maand en dan bekijken welke aanbieder je het beste bevalt. Via deze webinar platforms kun je:

  • Een landingspagina maken.
  • Uitnodigingen sturen.
  • Aanmeldingen bijhouden.
  • Een reminder versturen.
  • Een opname maken.
  • De opname achteraf sturen aan de deelnemers. Die opname is dan ook nog te gebruiken als content voor je website.
  • De opmerkingen die door de deelnemers zijn gemaakt, kun je achteraf nalezen.

2. Voorbereiding van je webinar

  • GEEF WAARDEVOLLE CONTENT!
  • Een webinar is geen workshop: er is geen interactie met de deelnemers. Je ziet ze niet, je houdt een monoloog.
  • Wanneer je kiest voor een presentatie in Powerpoint:
    • gebruik leuke plaatjes.
    • laat dingen op je website zien.
    • gebruik infographics.
  • Mensen zien alleen wat er op hun scherm gebeurt, vertel dus alles wat je doet. Benoem alle handelingen, begeleid alles met je stem. Als de deelnemer niets hoort, denkt ie dat er iets fout gaat.
  • Maak een goed script met wat je wilt vertellen.
  • Doe een generale repetitie in verband met timing, geluid en hoe alle knoppen werken. Dan beleef je ook gelijk het verschil tussen een workshop en een webinar.

3. Promotie van je webinar

Om deelnemers te krijgen moet je jouw doelgroep natuurlijk wel uitnodigen. Je kunt dit doen door:

  • Je maillijst een bericht te sturen.
  • Op je Facebook fanpage een uitnodiging te zetten, je kunt er ook een aanbieding van maken.
  • Zet een bericht in relevante LinkedIn groepen.
  • Twitteren.
  • En zet het ook op je website.

4. Tijdens het webinar

  • Het is handig om te werken met een assistent die de vragen bijhoudt en leuke vragen onder je neus kan schuiven. Wanneer je veel deelnemers hebt is het lastig om dat alleen bij te houden.
  • Check af en toe of je nog goed verstaanbaar bent.
  • Plan tijd in voor vragen (deze kunnen worden ingetypt in een chatbox) aan het einde van het webinar.

5. Na je webinar

  • Stuur een mail aan alle inschrijvers (ook degenen die uiteindelijk niet aanwezig waren) met je aanbieding en een link naar een verkooppagina en aanmeldformulier op je website.
  • Stuur evt. ook de opname van het webinar mee zodat mensen het nog eens kunnen bekijken.
  • Voeg de lijst van inschrijvers toe aan je maillijst, voor zover ze er nog niet opstonden.

In mei geef ik nog een aantal webinars:

Kies je niche: 16 mei om 11 uur.
Moeiteloze marketing: 21 mei om 16 uur.
Ontwikkel een bijzonder product: 22 mei om 11 uur of 23 mei om 10 uur.

Geef jij al webinars? Heb jij nog tips? Of vragen? Plaats ze hieronder!

4 reacties

  1. Winny Bos

    Beste Ingrid,
    de assistent waarover je spreekt om mee te werken tijdens het webinar bedoel je daarmee een fysiek iemand en bij welk aantal deelnemers zit de omslag.
    Hartelijke groet,
    Winny

    • Ingrid Langen

      Hallo Winny, ja, iemand die erbij zit. Het is zonder assistent goed te managen wanneer je aangeeft dat er op bepaalde momenten vragen gesteld kunnen worden. Dan heb je de tijd om te kijken. Bij honderden deelnemers wordt dat lastig denk ik…..

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.