Voel jij je ook wel eens waardeloos?

geplaatst in: Inspiratie, Ondernemen | 4

waardeloosWaardeloos of waardevol, het is een gevoel dat vaak ontstaat vanuit de waardering die we wel of niet van anderen ontvangen. Van buitenaf dus.

Erkenning en waardering

De meeste mensen zijn hiernaar op zoek: erkenning en waardering. Van ons werk, van onze rol als vriend, vriendin, familielid, medewerker, leraar, coach, etcetera. En lang niet altijd wordt in die behoefte voorzien.

Waardeloos

Ik spreek nogal wat zelfstandigen die worstelen om voldoende klanten te vinden. Dan voel je je goed waardeloos. Te weinig omzet, te weinig klanten, te weinig resultaat: er is niets zo ondermijnend voor je gevoel van (eigen)waarde als dat. Zelfs al zijn die weinige klanten die je dan wel hebt nog zo lovend over je. Want je bent niet succesvol in de ogen van je omgeving en van jezelf. En dat waardeoordeel komt hard aan!

Waardevol

Maar wanneer ben je dan wel waardevol? Bij voldoende omzet? Wanneer het zichtbaar goed met je gaat? We zijn geneigd om ons succes en gevoel van waarde af te meten aan ons gemak waarmee we mensen bereiken, klanten werven en omzet realiseren. Omzet is belangrijk, geen discussie over. Want zonder voldoende omzet ben je als bedrijf niet levensvatbaar. Maar omzet is een resultaat. Een waardering van dat wat vooraf is gegaan. Wat gaat er aan succes vooraf?

 Door focus meer waarde

Je waardeloos voelen is waardeloos: je creativiteit droogt op en je raakt in een negatieve spiraal. Het is dus zaak om je focus gericht te houden op waardevol zijn. Op het PROCES van waarde creëren. Jezelf toestaan dat je onderweg bent maar nog niet aangekomen. Je niet laten afleiden door negatieve uitlatingen van anderen. Je blik gericht houden op je doel. Leren van je fouten, genieten van je successen ook al zijn ze nog zo klein. En nooit opgeven.

Ondernemerschap is een proces

Niemand was opeens succesvol. Iedere ondernemer die nu succesvol is, heeft door vallen en opstaan moeten leren hoe het werkt, wat ondernemerschap inhoudt. Het PROCES doorlopen. Je waardeloos voelen is begrijpelijk maar niet handig: het brengt je niets en je focus is gericht op dat wat er niet is. Door bezig te zijn met het proces blijf je geïnspireerd, gericht op de zaken die je nodig hebt om verder te komen.

Geïnspireerde actie

Ook wel synchroniciteit genoemd. Dat merk je alleen op wanneer je gefocussed bent op het proces. Wanneer je bezig bent met dat wat er niet is, dan mis je alle mogelijkheden die op je pad komen. Dan ontvang je precies wat je niet wilde hebben. Waardeloos dus.

De kracht van je gedachten

‘Thoughts become things, so better think of the good stuff’. Dat is waar het om gaat. Ook al gaat het nog zo waardeloos, houd je aandacht gericht op dat wat je wel wilt hebben. Dan richt je jouw gedachten op waardevol zijn. En dat is dan ook wat je ontvangt.

Voel jij je wel eens waardeloos? Vraag je je af waar je het allemaal voor doet? Wat doe jij om je weer waardevol te voelen? Laat je reactie hieronder achter!

Gerelateerde artikelen
Ben jij ook zo bang dat ….?
Bij de loodgieter lekken alle kranen
De kracht van je gedachten en succes

4 reacties

  1. Sylvia

    Hey ingrid, je hebt zo gelijk dat je jezelf soms helemaal in de put kunt praten dat je daarmee alle creativiteit ontbreekt. Zelf heb ik ervaren dat het een kwestie is van heel graag een doel willen bereiken! Bijvoorbeeld ik heb bij mijn boek en mijn site http://www.levenwerkengenieten.com het is dan een kwestie van doorzetten! Lukt het niet laat het even los om de volgende dag weer aan de slag te gaan via een andere weg en dan ineens lukt het! En dat is dan enorm genieten!!!! Dank voor je inspiratie!

  2. Gerard Kroon

    Ha Ingrid,
    Ondernemer zijn is best wel een eenzame positie.Je hebt zelf een idee over hoe je de plannen wil realiseren. Natuurlijk gaat het niet direct van een leien dakje. Dat calculeer je in.
    Maar als het wel erg lang duurt voor je een succes kan boeken slaat de wanhoop toe!

    Wat mij vaak helpt is o.a. het lezen van management boeken. Op dit moment lees ik ‘The Lean Startup’ van Eric Ries. Heel gedetailleerd beschrijft hij daarin een systeem om effectief een nieuw product te ontwikkelen. Hij kwam er achter dat ondernemers vaak het product of dienst ‘verbeteren’ met allerlei toeters en bellen, maar dat hiermee de verkoop geen steek beter wordt. Zijn antwoord is een methode om systematisch uit te vinden wat de klant nu precies wil.

    Zelf heb ik ooit besloten steeds te focussen op drie producten. Op dit moment omvat de portfolio marketing advies, advertentieverkoop en boekenproducties. Nu merk ik na een tijd dat ik van marketing advies niet blij wordt. Het is omslachtig, ik heb er veel werk aan ende resultaten zijn mager. Bestaande klanten in dit segment prima. Maar ik ga er niet meer voor werven.

    Van de ander twee lijnen lopen boeken nu het beste. Daarmee ben ik actief aan de slag.
    Hiermee boek ik leuke resultaten, dat motiveert me.

    Elk kwartaal breng ik voor mezelf de voortgang per segment in kaart. Wat werkt, wat niet? Het gevoel er grip op te hebben is heel fijn. Ook het idee dat je een product niet verder ontwikkeld is prettig. Omdat het maar over een derde van de activiteiten gaat komt niet alles stop te staan maar ga je door met de rest.

    Nou, tot zover de tips van mij deze keer!

    Groet, Gerard

    • Ingrid Langen

      Hallo Gerard, dank je wel voor jouw tips! Ook heel waardevol. En ja, loslaten is een kunst en kan een grote opluchting betekenen. Het lef hebben om los te laten en te durven kiezen: dat is krachtig!

  3. Annemiek de Nijs

    Positiviteit en daarmee ook je kracht laten zien werkt het beste, (samen met je focus) voor je business. Je daarmee waardevol voelen gaat dan best hand in hand. Je moet je positiviteit vanuit jezelf wel ‘kietelen’ en daarvan uit kun je transformeren; je kracht uitstralen EN aantrekken….

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.