Marketing en introverts: waarom dat prima samen gaat

geplaatst in: Inspiratie, Ondernemen, Online marketing | 4

marketing en introvertsIk ben een introvert. Ik houd er niet zo van om zomaar op vreemde mensen af te stappen. Drukke netwerkbijeenkomsten, lawaaiige feestjes en continu mensen om me heen hoeft voor mij niet. Ik word er doodmoe van. Koude acquisitie is een schrikbeeld, mensen bellen die ik niet ken en die waarschijnlijk ook niet op mij zitten te wachten, brrr. Maar ik wil wel verbindingen leggen. Ik ben niet mensenschuw. En ik wil ook klanten.

Daarom ben ik zo blij met de ‘nieuwe marketing’. Met de mogelijkheid om via een blog, via social media, via een website heel veel nieuwe contacten te leggen. Nieuwe mensen te leren kennen, nieuwe ontmoetingen te hebben. Mezelf en mijn expertise te laten zien. Ontdekkingen te doen over wat anderen eigenlijk te vertellen hebben. En daar weer van te leren.

Nieuwe marketing

Nieuwe marketing? Zoiets als de nieuwe kleren van de keizer? Nou nee, nieuwe marketing gaat over waardevolle informatie geven. Waardevol voor die mensen die met een vraag zitten waar jij het antwoord op weet. En dat is nieuw. Want de ‘traditionele’ marketing ging over interruptie. Over je product pushen. Dat is de marketing die we kennen en niet leuk vinden.

Traditionele marketing

Marketing is niet leuk, een noodzakelijk kwaad. Het is eigenlijk iemand iets verkopen, door z’n strot duwen. Met het gebruik maken van geniepige psychologische technieken. Waardoor je thuis komt met iets dat je helemaal niet wilde hebben. Dat zijn zo’n beetje de associaties, zeg maar rustig vooroordelen, die mensen hebben bij het woord ‘marketing’. En waarom ze er geen zin in hebben.

Verbindingen maken

Ik vind dat jammer. Want marketing gaat over je klant. Verbinding leggen met je potentiële klant. Wij zijn sociale wezens, verbindingen leggen vinden we leuk (enkele kluizenaars uitgezonderd). Dat doen we graag en veel. Door tekst in je blog, door social media, door mails te sturen, tijdens netwerken leg je verbindingen. En daar komt dan een gesprek uit, nieuwe contacten worden gelegd, nieuwe ontmoetingen gearrangeerd.

Marketing en introverts

Daarom vind ik dat als introvert zo prettig: ik hoef geen volle ruimte binnen te stappen met mensen die ik niet ken. Ik zit lekker thuis achter mijn pc, schrijf mijn stukjes, ben interactief op social media, schrijf mailtjes. Ik ontmoet alleen maar mensen die ik al ken. De eerste ontmoeting was virtueel en wanneer dan een echte ontmoeting plaatsvindt, dan is dat herkenning.

Overigens: introvert is iets anders als verlegen. Haal dat niet door elkaar!

In een boeiende blog over introvert zijn en ondernemerssucces vond ik de volgende 5 aanbevelingen:

1. Wees een boekenwurm

Introverts houden van veel lezen, van kennis verwerven en weten gewoon veel. Want dat vinden ze leuk (dat herkende ik wel ja: ik lees veel. En ik weet graag veel van dingen. Gewoon, omdat ik dat leuk vind). Wanneer je met kennis van zaken schrijft over je vakgebied bouw je vertrouwen op. Dat is belangrijk. Dus blijf lezen!

2. Luister

Introverts zijn doorgaans goede luisteraars. Luisteren moet je ook online doen. Zodat je weet wat je doelgroep boeit. Waarmee je ze van dienst kunt zijn. Daarin ben je goed, luisteren. Dus gebruik die goede eigenschap.

3. Wees serieus

Je bent zo serieus! Dat werd vroeger vaak tegen mij gezegd. Ik vond dat niet leuk, want als kind wordt je liever ‘leuk’ gevonden dan ‘serieus’. Maar serieus over iets zijn betekent ook gedreven zijn. Serieus toegewijd zijn is een goede eigenschap! Daarmee bouw je vertrouwen op.

4. Wees gevoelig

Emotioneel zijn, gevoelig zijn. Nog zoiets dat niet zo gewaardeerd wordt in ons sociale verkeer. Een huilbui krijgen in het openbaar is heel gênant, toch? Maar gevoelig zijn  betekent ook dat je weet wat er leeft bij anderen. Dat je authentiek bent. Geen mooi toneelstukje opvoert. Gevoelig zijn betekent ook dat je ergens iets van vindt. Een mening hebt. Passie voelt zelfs. Om dat woord maar eens te gebruiken. En passie dat trekt aan, dat is overtuigend. Dan sta je ergens voor.

5. Wees alleen

Alleen zijn is voor een introvert randvoorwaarde om zichzelf te zijn. En wanneer je jezelf bent, weet je waar je voor staat en waar je voor gaat. Welke betekenis je kunt en wilt hebben voor je publiek. Door alleen te zijn, jezelf goed te kennen, ken je jouw waarom. En mensen kopen niet wat je doet, mensen kopen waarom je het doet. Vergeet dat nooit!

Je bouwt misschien niet zo snel publiek op als een ander, meer extrovert mens. Maar jouw volgers zijn trouw, die houden van je. Want je bent betrouwbaar. En je weet waar je het over hebt.

Hoe zit dat met jou? Ben jij introvert en zie je die nieuwe marketing ook als een uitkomst? Of denk je dat introvert zijn een handicap is als ondernemer? Laat hieronder je reactie achter. 

Wil jij meer weten over dit systeem van ‘nieuwe marketing’? Hoe het werkt en hoe je het leert? Lees op de pagina ‘Workshops voor ondernemers‘ welke mogelijkheden ik heb voor jou.

4 reacties

  1. Karlijn

    Hi Ingrid, leuk artikel, heel herkenbaar.
    In de loop van de jaren heb ik het extroverte wel geleerd meer naar buiten te brengen, maar soms is lekker introvert zijn ook heel fijn 🙂
    Goed voorbeeld is: telefoneren, dat doe ik het liefst zo min mogelijk, ik mail liever.

    Karlijn

    • Ingrid Langen

      Hoi Karlijn, geldt voor mij ook. Telefoneren doe ik zo min mogelijk, netwerken vind ik dan wel weer leuk. Maar ook niet te vaak en niet te groots :-). Maar ik vond die 5 aanbevelingen wel heel waardevol. Dat wilde ik ook graag delen met iedereen die dit leest.

  2. Ingrid Timmermans

    Mooi en fijn artikel weer Ingrid! Voor een groot deel herkenbaar. Het is goed zoals wij, introverten, zijn. We netwerken op een eigen, ons passende manier. Fijn om te horen dat daar ook helemaal niks mis mee is in het huidige extraverte tijdperk van netwerken.