Wat is de belangrijkste succesfactor in je bedrijf?

geplaatst in: Implementatie, Meer klanten, Ondernemen | 2

succesfactorHet ligt aan de economie. Dat hebben we jarenlang tegen elkaar gezegd om uit te leggen waarom ons bedrijf nog niet zo goed liep als we wel zouden willen. Toch waren er bedrijven die het wel heel goed deden.

De timing is slecht: iedereen is nu met vakantie. Nog zo’n excuus om je doelen niet te halen: het is voorjaarsvakantie, het is zomervakantie, iedereen is met Sinterklaas en/of Kerst bezig.

De concurrentie is heftig. Hun prijzen zijn lager, hun producten zijn beter, ze zijn agressiever met hun marketing en verkoop. De concurrentie: ook een veel voorkomende smoes om niet het beoogde resultaat te bereiken.

Omstandigheden in de buitenwereld bepalen niet je resultaat. Vooruit, misschien in beperkte mate. De belangrijkste succesfactor zit niet buiten je bedrijf. Die factor dat ben jij.

Hoe ik dat zo zeker weet? Eigen ervaring. En waarneming in de buitenwereld. Er zijn altijd bedrijven die het goed doen. Ook in economisch slechte tijden. Ondanks de concurrentie die ook zij hebben. Timing speelt geen grote rol, tenzij je een seizoensgebonden bedrijf hebt (een bungalowpark, je verkoopt vakanties, of kerstpakketten).

Waarom doen sommige bedrijven het zo goed? Waarom lukte het hen om te groeien, ondanks de situatie in de buitenwereld? Waarom hadden zij geen last van de economie, vakanties, de concurrentie? Ze doen een aantal dingen heel goed.

Succesfactor 1.      Een eenduidige boodschap

Succesvolle ondernemers hebben een sterke drijfveer. Ze zijn gemotiveerd en gaan door tot ze hun doelen hebben bereikt. Hun boodschap is helder: ze weten welke betekenis ze met hun bedrijf willen hebben en hun succes is urgent.

2.      Ze  kennen de pijn van hun doelgroep

Succesvolle ondernemers weten waar hun doelgroep, beter nog: hun doelklant, mee worstelt. Ze weten heel precies wie deze doelklant is en waar deze last van heeft (of welk verlangen deze heeft). Ze weten hoe ze die pijn moeten verwoorden. Zodat die doelklant zich aangesproken voelt. Ze weten met welk aanbod ze hun doelklant het beste kunnen helpen. En doen dat ook.

3.      Ze zijn ook zichtbaar voor die doelgroep

Doordat hun boodschap zo helder en eenduidig is, doordat zij hun doelklant aanspreken met de woorden die deze herkent, zijn succesvolle ondernemers ook zichtbaar voor hun doelgroep. Want wanneer je de juiste woorden gebruikt, dan valt dat op bij de mensen die dit herkennen. Wanneer je vaag blijft, in cliché termen spreekt, dan val je niet op. Dan ga je onder in die enorme informatie brij die dagelijks over ons wordt uitgestort.

4.      Ze weten hoe ze die doelklanten in hun doelgroep moeten laten kopen

Zichtbaar en herkenbaar zijn is één ding. Ook weten hoe en wanneer jouw doelklant koopt, is een noodzakelijke vaardigheid. Je doelklant moet zich niet alleen herkennen in het verhaal dat je vertelt, deze moet uiteindelijk ook de portemonnee willen trekken om jouw dienst aan te schaffen. Dat laatste is nog wel eens een valkuil voor veel dienstverleners: ze zijn zo ingericht op het verlenen van diensten dat ze vergeten dat er ook verkocht moet worden.

5.      Hun aanpak naar buiten toe is consistent en consequent

Marketing is geen event, het is een activiteit die je gestructureerd, consistent en  consequent moet aanpakken en uitvoeren. Dat is wat succesvolle ondernemers heel goed doen. De klanten komen vanzelf, hoor je wel eens. Maar dat gebeurt pas na langere tijd. Nadat ze een naam en reputatie hebben opgebouwd. Dan heb je een ambassadeursnetwerk. Voor het zover is, is de energie die jij zelf in je marketing stopt bepalend voor je succes.

6.      Ze geven niet op en blijven leren

En last but not least: om succesvol te zijn moet je je blijven ontwikkelen en blijven leren. Ook hier is stilstand achteruitgang. Je kent de uitspraak wel ‘als je doet wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg’. Die vlieger gaat niet op in business marketing. Je concurrentie slaapt niet. Blijf alert, blijf je ontwikkelen en blijf leren.

Mijn eigen ervaring

Afgelopen juli was mijn beste maand ooit. Best vreemd, in de zomerperiode. Want ook ik gebruikte het excuus van ‘verkeerde timing’ nog wel eens. Toch haalde ik in juli een geweldig resultaat. Wat was mijn succesfactor? Na  een voorjaar dat juist behoorlijk was tegengevallen, maakte ik een grondige analyse. Met de conclusies daaruit veranderde ik mijn aanpak. Met een (onverwacht) geweldig resultaat.

Die analyse ging als volgt:

De 1e  stap is de vraag ‘wat is er aan de hand en waar komt dat door’. Met andere woorden: waarom blijf je steken. Dat heeft eigenlijk altijd te maken met een of meerdere van bovenstaande punten. Daar mankeert dan iets aan. Het is niet goed voor elkaar.
De 2e stap is dan de weg naar de oplossing. Wat heb jij nodig, welk plan past bij jou. Wat moet je doen, waar moet je bijsturen om verder te komen.

Die weg is voor iedereen verschillend. Afhankelijk van de oorzaak. En afhankelijk van het doel.

Ben jij toe aan zo’n grondige analyse? Is jouw wens om écht succesvol te worden urgent? Nu? Maak dan een afspraak voor een strategiegesprek en we maken die analyse. Het is gratis en waardevol. Informatie brengt je niet verder. Inzichten wel.

Gerelateerde artikelen
10 Tips voor moeiteloze marketing
De opbrengst van 10 jaar ondernemerschap
Hoe word je onweerstaanbaar voor je klant?

2 Antwoorden

  1. Florence

    Hallo Ingrid,

    We hebben natuurlijk een deel van die analyse wel gemaakt, maar de oplossingen komen nog niet binnen op de een of andere manier. Hard werken is niet het probleem, maar wel het bereiken van de goede klanten. Nog goede ideeën? Of heb ik wat aan het strategiegesprek?

    Goede blog!

    • Ingrid Langen

      Hoi Florence, voor jou (eigenlijk iedereen….) is het bereiken van je doelklant het allerbelangrijkst. En daar werken we al aan! Het strategiegesprek is echt bedoeld om de kern van een (marketing)probleem op te sporen. Dat werk heb jij al gedaan in de Zomerintensive. Dus nu is het werken aan de juiste aanpak voor jouw doelklant. Eerst komt informatie, dan inzicht en vervolgens implementatie. Die laatste stap, implementatie, ben je nu aan het doen. En daar gaat de meeste tijd in zitten :-).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.